..............................................
(dále jen "Společnost")
na straně jedné
a
...........................................
(dále jen "Odbory")
na straně druhé
se dohodly na uzavření této podnikové kolektivní smlouvy
(dále jen "Kolektivní smlouva"):
ČÁST 1. Práva a povinnosti
KAPITOLA 1.
OBECNÁ USTANOVENÍ
ČLÁNEK 1. Účel
1.1. Společnost a Odbory shodně prohlašují, že uzavřením a naplněním této Kolektivnísmlouvy usilují o nastavení a udržení dobrých, otevřených a harmonických vztahů.
1.2. Obě strany se shodují, že základním společným cílem je dosáhnout dlouhodobé prosperity Společnosti, udržování a zlepšování pracovních podmínek a zajištěnípřiměřených mzdových a sociálních jistot zaměstnanců.
1.3. Společnost i Odbory se shodují na potřebě vykonávat svoji činnost za jasně srozumitelných pravidel a postupů, na základě vzájemné důvěry, vzájemného uznání a společných cílů, ve kterých se odráží práva a povinnosti jak Společnosti, tak i Odborů.
1.4. Tato Kolektivní smlouva popisuje „Práva a povinnosti v této Části I. a v následující Části II. uvádí Podmínky zaměstnávání", které byly dohodnuty.
ČLÁNEK 2. Základní principy
2.1. Dodržovat tuto Kolektivní smlouvu v dobré víře a s plnou odpovědností patří k nejvyššíprioritě obou smluvních stran.
2.2. Při provádění a plnění této Kolektivní smlouvy budou smluvní strany dbát, aby platné právní předpisy byly bezpodmínečně dodržovány a aby veškerá ustanovení této Kolektivní smlouvy byla v plném souladu s platnou legislativou České republiky.
2.3. Jedním ze stěžejních principů, jimiž se smluvní strany budou ve svém jednání řídit, je zajištění rovného postavení všech zaměstnanců a vyloučení jakékoliv diskriminace v rozsahu a za podmínek stanovených platnou legislativou České republiky, zejména § 16 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v platném znění (dále jen "Zákoník práce").
ČLÁNEK 3. Legislativní soulad
3.1. Ustanovení této Kolektivní smlouvy vychází ze:
* Zákoníku práce,
* zákona č.2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, v účinném znění (dále jen "ZKV"),
* mezinárodních úmluv, jimiž je Česká republika vázána,
* dalších obecně závazných právních předpisů.
3.2. V případě nesouladu této Kolektivní smlouvy s obecně závaznými právními předpisy zůstává tato Kolektivní smlouva jako celek v platnosti, je však neúčinná v částech, které takovým předpisům odporují.
ČLÁNEK 4. Práva a povinnosti Společnosti
4.1. Mezi základní práva Společnosti - nikoliv však jediná náleží zejména:
a) právo plánovat, řídit a ovládat činnost Společnosti,
b) plánovat počty zaměstnanců,
c) organizovat výrobu, včetně jejího časového rozvrhu, odbyt a distribuci výrobků,
d) vyjednávat kolektivní smlouvu.
4.2. Mezi základní povinnosti Společnosti nikoliv však jediné náleží zejména:
a) udržovat a zlepšovat pracovní podmínky zaměstnanců,
b) uznávat Odbory a respektovat jejich organizační uspořádání,
c) respektovat právo každého zaměstnance na členství v Odborech,
d) zajistit rovné zacházení a učinit vše potřebné, aby nedocházelo k diskriminaci zaměstnanců.
ČLÁNEK 5. Práva a povinnosti Odborů
5.1. Mezi základní práva Odborů nikoli však jediná náleží zejména:
a) zastupovat příslušně zaměstnance ve vztahu ke Společnosti, což Společnost uznává a respektuje,
b) hájít zájmy členů Odborů a ostatních zaměstnanců v souladu s platnými českými zákony a v jejich mezích,
c) jednat se Společností jako zaměstnavatelem o všech otázkách, kde je k tomu zákonný důvod,
d) dbát na dodržování zákoníku práce, zákona o zaměstnanosti a veškerých pracovněprávních předpisů,
e) vykonávat kontrolu nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví,
f) zastupovat zaměstnance ve sporech pracovněprávních, mzdových a při neplněnízávazků vyplývajících z kolektivních smluv,
g) vyjednávat kolektivní smlouvu.
5.2. Mezi základní povinnosti Odborů - nikoliv však jediné - náleží zejména:
a) podporovat v zájmu zaměstnanců podnikatelské cíle Společnosti a vynaložit veškeré možné úsilí k tomu, aby těchto cílů bylo dosaženo a tím mohla být zajištěna. prosperita Společnosti a jejích zaměstnanců,
b) vyvinout maximální úsilí vedoucí k trvalému rozvoji zaměstnanců, jejich kvalifikace, schopností a dovedností a usilovat o zlepšování jejich pracovních podmínek.
ČLÁNEK 6. Platnost a účinnost Kolektivní smlouvy
6.1. Tato Kolektivní smlouva nabývá platnosti a účinnosti dnem jejího podpisu a uzavírá se takto:
a) část I Práva a povinnosti na dobu neurčitou
b) část II Podmínky zaměstnávání platné pro období od 1.1.2025 do 31.12.2025
6.2. Jednání o uzavření Kolektivní smlouvy v části II Podminky zaměstnávání, zahájísmluvní strany nejméně 60 dnů před ukončením platnosti a účinnosti této Kolektivnísmlouvy. Jednání o této části kolektivní smlouvy bude probíhat dle ustanovení § 8 odst. 5. Zákona o Kolektivním vyjednávání.
6.3. Ustanovení této Kolektivní smlouvy se vztahují na všechny závody společnosti.......................................existující v době jejího uzavření. Ustanovenígarantují minimální pracovně-právní nároky a ostatní zaměstnanecké výhody. Dalšínároky a výhody mohou být poskytovány na základě vnitřních předpisů jednotlivých závodů vydaných po projednání s příslušnou odborovou organizací, za účelem hledáníshody.
KAPITOLA 2. ČINNOST ODBORŮ
ČLÁNEK 1. Základní principy
1.1. Zástupci zaměstnanců provádí zastupování zaměstnanců v souladu s právními předpisy a touto Kolektivní smlouvou.
1.2. Společnost neuplatní žádný diskriminační přístup v důsledku zastupování zaměstnanců.
ČLÁNEK 2. Pracovní volno při zastupování zaměstnanců
2.1 . Zastupování zaměstnanců orgánem odborové organizace je jiným úkonem v obecném zájmu, za který členům tohoto orgánu přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku (§ 203, odst. 2 a) zákoníku práce).
2.2. Jednání Odborového orgánu
Společnost uvolňuje, členy odborového orgánu k výkonu funkce člena orgánu odborové organizace podle příslušných ustanovení zákoníku práce. Pokud jednání probíhají v pracovní době, pak společnost uvoľňuje členy odborového orgánu v nezbytně nutném rozsahu, nejvýše však 4 hodiny týdně na člena odborového orgánu.
2.3. Kolektivní vyjednávání
a) Společnost uvolní na základě usnesení Odborů členy vyjednávacího týmu Odborů na společné kolektivní vyjednávání, tedy na vyjednávání se Společností, pokud probíhá v pracovní době, v nezbytně nutném rozsahu.
b) Společnost poskytne těmto zaměstnancům pracovní volno s náhradou mzdy ve výši jejich průměrného výdělku.
c) Společnost dále uvolní členy vyjednávacího týmu Odborů na přípravu na kolektivní vyjednávání v rozsahu tří pracovních směn s náhradou mzdy ve výši jejich průměrného výdělku.
2.4. Školení a doplňování kvalifikace neuvolněných funkcionářů Odborů
a) Pokud tomu nebrání vážné provozní důvody, uvolní Společnost členy odborového orgánu k účasti na školení pořádaném odborovou organizací v rozsahu nejvýše 5 dni v kalendářním roce na člena odborového orgánu.
b) Odbory předloží Společnosti termíny školení a zvyšování kvalifikace těchto funkcionářů Odborů nejméně 14 dní předem.
c) Člen Odborů, který se účastní školení, musí toto oznámít v dostatečném předstihu svému nadřízenému, a to nejméně 14 dní předem.
d) Společnost poskytne těmto členům odborového orgánu pracovní volno s náhradou mzdy ve výši jejich průměrného výdělku.
2.5. Jiné odborové aktivity v průběhu pracovní doby
2.5.1. Kromě výjimek schválených Společností není povoleno konání jiných odborových aktivit v pracovní době.
2.5.2 K tomuto schválení musí Odbory předložit předem písemnou žádost, v níž bude uveden důvod, datum a čas, místo a účastníci.
2.5.3 Člen Odborů, který se účastní jiné odborové aktivity schválené Společností, musí toto oznámit v dostatečném předstihu svému nadřízenému, nejméně 5 dnů předem.
2.5.4. Volby do orgánů Odborů se konají mimo pracovní dobu zaměstnanců a mimo pracoviště zaměstnanců. Společnost umožní po předchozím souhlasu konání voleb v zasedacímístnosti Společnosti.
ČLÁNEK 3. Komunikační aktivity
3.1. Komunikační aktivity mohou jménem Odborů konat pouze členové odborového orgánu a to pouze mimo pracovní dobu zaměstnanců, vůči nimž tyto aktivity směřují, s výjimkou informační povinnosti dle příslušných ustanovení zákoníku práce.
3.2. Společnost a Odbory nezveřejní, nevyvěsí ani nebudou šířit informace, které:
a) poškozují čest nebo důvěryhodnost Společnosti nebo Odborů, managementu nebo kteréhokoliv zaměstnance,
b) by zbytečně a nerozumně podněcovaly zaměstnance nebo vytvářely pochybnosti a neklid.
ČLÁNEK 4. Použití prostorů a majetku Společnosti
4.1. Odbory mohou pro zastupování zaměstnanců používat dohodnuté prostory (tj. zasedacímístnost) Společnosti K tomu musí Odbory předložit písemnou žádost nejméně 7 kalendářních dní předem, pokud není dohodnuto jinak. V žádosti musí být uveden důvod, datum a čas, místo a odpovědná osoba.
4.2. Společnost poskytne odborovému orgánu bezplatně pro výkon činnosti přiměřené prostory s nezbytným vybavením a hradí nezbytné náklady na údržbu a provoz.
ČLÁNEK 5. Vstup Odborů či pověřených osob na pracoviště Společnosti
5.1. Členové orgánu odborové organizace, pracovní návštěvy Odborů či osoby pověřené Odbory k činnostem stanoveným Zákoníkem práce či týkajícím se BOZP (s výjimkou činností bodu 5.2.), mohou vstupovat na pracoviště či do prostor Společnosti jen s jejím povolenim a v souladu s jejími předpisy.
K povolení musí Odbory předložit minimálně 3 pracovní dny předem písemnou žádost, ve které bude uveden důvod návštěvy, datum a čas, místo, kdo je návštěvník a odkud, kdo je navštívená osoba.
Je-li navštívená osoba směnovým zaměstnancem oddělení výroby či logistiky, bude tato osoba uvolněna pouze v případě písemné žádosti Odborů a písemného souhlasu Společnosti. Zaměstnanci po dobu uvolnění nepřísluší náhrada mzdy.
5.2. V případě kontrol v rozsahu a způsobem stanoveným §322 Zákoníku práce, smí Odbory či Odbory pověřené osoby v souvislosti s prováděnou kontrolou vstupovat na pracoviště Společnosti v souladu s předpisy Společnosti a za podmínek jimi stanovených..
Odbory musi minimálně 14 dní předem předložit písemné oznámení o prováděné kontrole, v němž je uvedeno zaměření kontroly, datum a čas, místo a účastníci, v případě externích účastníků kdo a z jaké společnosti se kontroly zúčastní.
Výjimku tvoří šetření pracovních úrazů Odbory, v tomto případě musí Odbory písemně oznámit šetření Společnosti minimálně 24 hodin před zahájením šetření.
5.3. Odborové nástěnky
Odbory vyvěsí informace v areálu Společnosti pouze na schválených odborových nástěnkách. Jejich umístění bude předem dohodnuto se Společností.
5.4. Podání základních informací
V průběhu vstupního školení Společnost předá informaci o působení Odborů ve Společnosti novým zaměstnancům a předá jim informaci, kde naleznou komunikačníplochy Odborů.
ČLÁNEK 6. Srážky členských příspěvků
6.1. Srážky příspěvků
6.1.1. Společnost bude srážet (bezplatně) členské příspěvky zaměstnanců (členů Odborů).
6.1.2. Srážka je prováděná na základě písemného prohlášení zaměstnance o souhlasu se srážkami ze mzdy a souhlasu s poskytnutím výkazu o jeho měsíčních srážkách určené osobě orgánu odborové organizace, nejdříve za měsíc, ve kterém bylo prohlášení učiněno.
6.1.3. Srážka je prováděná měsíčně za předpokladu, že zaměstnanec (člen Odborů) má příjem, z něhož je možné srážku provést.
6.1.4. Srážky nelze provádět zpětně za předchozí měsíc přede dnem učinění prohlášení.
6.1.5. Srážky jsou prováděny pouze z příjmu zaměstnance v souladu s příslušnými předpisy.
6.2. Převod na účet Odborů
6.2.1. Společnost poukáže srážené příspěvky na účet Odborů do 5 pracovních dnů ode dne splatnosti mezd.
6.2.2. Společnost předá výkaz o provedených srážkách a převedených prostředcích Odborům bezprostředně po zpracování mezd.
ČLÁNEK 7. Povinnost informovat
7.1. Odbory informují Společnost o:
a) organizačním uspořádání Odborů, rozdělení kompetencí pro jednotlivé závody společnost.............
b) zvolených funkcionářích orgánů Odborů a změnách na jednotlivých pozicích (předseda a místopředsedové orgánu odborové organizace, atd.),
c) všech jiných odborových aktivitách organizovaných uvnitř Společnosti a v jejím rámci,
d) zapojení členů do vyšších Odborových Orgánů.
7.2. Společnost informuje Odbory (všechny odborové organizace §§ 287, 279 ZP) 0:
a) ekonomické a finanční situaci Společnosti předáním schválené výroční zprávy,
b) pravděpodobném vývoji ekonomické a finanční situace Společnosti,
c) činnosti Společnosti, jejím pravděpodobném vývoji a vlivu na život. prostředí,
d) právním postavení Společnosti, předmětu činnosti a jeho změnách, vnitřním uspořádání,
e) základních otázkách pracovních podmínek a jejich změnách, o záležitostech v rozsahu § 280, tj. „projednání",
f) opatřeních k zamezení diskriminace,
g) opatřeních k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (§ 101 až 106 odst. 1 a § 108 ZP),
h) záležitostech v rozsahu stanoveném ujednáním o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo na základě jiného ujednaného postupu pro informace a projednání na nadnárodní úrovni.
KAPITOLA 3. ZAMĚSTNANCI
ČLÁNEK 1. Základní principy
1.1. Personální záležitosti znamenají nábor, převod, hodnocení (povyšování, odraz individuální způsobilosti a výkonu do odměňování), školení, ocenění a postih za porušování pracovněprávních předpisů, rozvázání pracovního poměru a propouštění.
1.2. Personální záležitosti zaměstnanců jsou výlučným právem Společnosti, která je bude vykonávat odpovědně.
1.3. Personální záležitosti, které Společnost s Odbory projednává či o nich odbory informuje, se řídí Zákoníkem práce.
1.4. Společnost a Odbory vyvinou maximální úsilí k tomu, aby nenastala situace propouštěnízaměstnanců pro nadbytečnost. Pokud by k takovéto situaci přesto došlo, Společnost a Odbory vyvinou maximální úsilí pro zmírnění důsledků pro zaměstnance a pomoc při řešení jejich situace.
ČLÁNEK 2. Nábor
2.1. Společnost rozhoduje o tom, zda uchazeč o volné pracovní místo bude přijat do zaměstnání ve Společnosti.
ČLÁNEK 3. Převod
3.1. Společnost si vyhrazuje právo zařadit zaměstnance v rámci sjednaného druhu práce na jiné pracovní místo v souvislosti s podnikatelskými / výrobními potřebami Společnosti, osobním rozvojem zaměstnance nebo na jeho žádost.
3.2. Společnost zařadí zaměstnance na jiný druh práce pouze na základě dohody o změně pracovní smlouvy; převede jej na jiný druh práce jen v případech stanovených Zákoníkem práce a dalšími právními předpisy.
ČLÁNEK 4. Hodnocení
4.1. Společnost pravidelně hodnotí dle vnitřního předpisu Společnosti způsobilost a dosahovaný výkon jednotlivých zaměstnanců, a tím podporuje jejich plynulý rozvoj.
ČLÁNEK 5. Školení
5.1. Společnost poskytne všem zaměstnancům příležitosti k osobnímu růstu a vyvine maximální úsilí k tomu, aby každý zaměstnanec byl vybaven znalostmi a dovednostmi potřebnými pro řádné plnění úkolů.
ČLÁNEK 6. Výpověď ze strany zaměstnance nebo ze strany zaměstnavatele (Společnosti)
6.1. Společnost i zaměstnanec mohou rozvázat pracovní poměr pouze způsobem stanoveným Zákoníkem práce.
ČLÁNEK 7. Vyřizování stížností
7.1. Společnost i Odbory vyvinou maximální úsilí k tomu, aby případné stížnosti zaměstnanců byly vyřešeny v době co nejkratší, racionálně a ve smírném duchu.
7.2. Společnost a Odbory upřednostňují, aby stížnosti zaměstnanců byly vyřešeny přímo na pracovišti přímým nadřízeným, neformálně v co nejkratší možné době.
KAPITOLA 4. KOLEKTIVNÍ VYJEDNÁVÁNÍ, PROJEDNÁVÁNÍ A SPOLUROZHODOVÁNÍ
ČLÁNEK 1. Obecné principy
1.1. Společnost a Odbory uznávají Práva a povinnosti" v Části I. této Kolektivní smlouvy jako základ dobrých vzájemných vztahů a sjednávají „Podmínky zaměstnávání v Části II. této Kolektivní smlouvy jako rovnocenní partneři ve vzájemné důvěře.
1.2. Společnost a Odbory prostřednictvím diskuse prohlubují vzájemné porozumění v záležitostech, které se dotýkají obou stran.
1.3. Společnost a Odbory vyjednávají a projednávají podmínky spojené s kolektivním vyjednáváním, obsažené nebo se vztahující k této Kolektivní smlouvě.
1.4. Společnost akceptuje dohodu odborových organizaci působících u Společnosti, která vymezují kompetence v oblasti informování, projednání, spolurozhodování a kontroly pro jednotlivé závody Společnosti takto:
..........................................................................................................................
ČLÁNEK 2. Právo na informování
2.1. Společnost je povinna informovat (§§ 287, 279 ZP) odborové organizace na úrovni jednotlivých závodů o:
a) nových pracovních poměrech ($ 38, odst. 3 ZP) v terminu do 15. kal. dne následujícího měsíce;
b) rozvázání pracovního poměru v případech, kdy není nutný souhlas nebo projednání(§ 61, odst. 5 ZP) v termínu do 15. kal. dne následujícího měsíce;
c) nabídce volných pracovních míst na dobu neurčitou;
d) struktuře průměrné měsíční mzdy podle profesních skupin v rozsahu a termínech dle přílohy č.2.
ČLÁNEK 3. Právo spolurozhodování
3.1. Formou předchozího (písemného) souhlasu (PPS nebo PS) či (písemné) dohody (D) při:
a) vydávání a změnách pracovního řádu (§ 306 ZP, odst. 4) - PPS;
b) výpovědi nebo okamžitém zrušení pracovního poměru členu odborového orgánu (§ 61 ZP) - PS;
c) přípravě rozvrhu čerpání dovolené (§ 217, odst. 1 ZP) - PS;
d) určení hromadného čerpání dovolené (§ 220 ZP) - D;
e) náhradě mzdy nejméně 60% PV při dočasném omezení odbytu (§ 209, odst. 2 ZP) -D;
f) organizaci prověrky BOZP (§ 108, odst. 5 ZP) - D;
g) zavedení konta pracovní doby sjednáním v kolektivní smlouvě (§ 86, odst. 1 ZP);
h) vymezení zvláštní povahy práce pro opakování pracovního poměru na dobu určitou (§ 39, odst. 4 ZP).
ČLÁNEK 4. Právo na projednání
4.1. Projednáním se rozumí jednání mezi Společností a Odbory, výměna stanovisek a vysvětlení s cílem dosáhnout shody (§ 278, odst. 3 ZP) v případě:
a) rozhodnuti o neomluvené absenci (§ 348, odst. 3 ZP);
b) stížnosti zaměstnance z oblasti pracovněprávních vztahů (§ 276, odst. 9 ZP);
c) převedení na jinou práci dle § 44 ZP, než odpovídá pracovní smlouvě, bez souhlasu zaměstnance, přesáhne-li doba převedeni 21 dnů v kalendářním roce (§ 46 ZP);
d) ukončení pracovního poměru výpovědí či okamžitým zrušením ze strany zaměstnavatele, nejedná-li se o odborového funkcionáře (§ 61, odst. 1 ZP);
e) opatření týkajícího se hromadné úpravy pracovní doby, práce přesčas, možnosti nařizovat práci ve dnech pracovního klidu a noční práce (§ 99 ZP);
f) výplatního termínu (§ 141, odst. 3 ZP);
g) výše požadované náhrady škody, pokud přesahuje 1.000,- Kč, za níž zaměstnanec zaměstnavateli odpovídá, a obsah dohody o způsobu její úhrady (§ 263, odst. 3 ZP);
4.2. Společnost projedná s odborovou organizací zejména (§ 287, odst. 2 ve spojenís § 280 ZP):
a) ekonomickou situaci zaměstnavatele (Společnosti),
b) množství práce a pracovní tempo (§ 300 ZP),
c) změny organizace práce.
d) systém odměňování a hodnocení zaměstnanců,
e) systém školení a vzdělávání zaměstnanců,
f) opatření k vytváření pracovních, hygienických, sociálních aj, podmínek pro zaměstnance,
g) opatření k vytváření zaměstnávání fyzických osob, zejména mladistvých, osob pečujících o dítě mladší 15 let a osob se zdravotním postižením včetně podstatných záležitostí péče o zaměstnance
h) další opatření, která se týkají většího počtu zaměstnanců,
i) pravděpodobný hospodářský vývoj u zaměstnavatele,
j) zamýšlené strukturální změny zaměstnavatele, jeho racionalizační nebo organizačníopatření.
k) nejnovější stav a strukturu zaměstnanců, pravděpodobný vývoj zaměstnanosti u zaměstnavatele (Společnosti),
l) základní otázky pracovních podmínek,
m) převod podle § 338 až 342,
n) bezpečnost a ochranu zdraví při práci (§ 101 až 106 odst. 1 a § 108 ZP).
ČLÁNEK 5. Právo kontroly
5.1. Právem kontroly se rozumí porovnání skutečného stavu se stavem dle právní úpravy.
a) kontrola nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci u zaměstnavatele (§ 322, odst. 1 ZP),
b) odborové organizace dbají na dodržování ZP, zákona o zaměstnanosti, právních předpisů a bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a ostatních pracovněprávních předpisů (§ 321 ZP).
ČLÁNEK 6. Kolektivní vyjednávání
6.1. Základní principy
6.1.1. Účelem kolektivního vyjednávání je dosáhnout shody v právech a povinnostech obou stran, stejně jako mezi Společností a zaměstnanci, a stejně tak shody na podmínkách zaměstnávání.
6.1.2. Obě strany vzájemně stvrzují kolektivní vyjednávání jako prostor pro konstruktivnídiskusi z pohledu perspektivy, jak mohou udržet a zlepšovat podmínky zaměstnávánína základě prosperity Společnosti.
6.1.3. Společnost a Odbory přistupují ke kolektivnímu jednání ve shodě na společném cíli: „úspěch Společnosti záleží na spokojených zaměstnancích, spokojenost zaměstnanců záleží na úspěchu Společnosti".
6.1.4. Společnost a Odbory přijímají společný závazný cíl dohodnout „nejlepší možnou kolektivní smlouvu pro Společnost, Odbory a všechny zaměstnance.
6.1.5. Obě strany chápou kolektivní vyjednávání nejen jako proces dohodnutí kolektivnísmlouvy, ale také jako řádnou možnost důkladné diskuse a prohloubení vzájemného porozumění.
6.1.6. Obě strany využijí maximálně kolektivní vyjednávání s plnou odpovědností a snahou naslouchat upřímně druhé straně a udělat maximum pro pochopení druhé strany.
6.1.7. Společnost a Odbory budou pokračovat ve společném úsilí dohodnout body, které se nepodaří dohodnout v kolektivní smlouvě, budou-li takové.
6.1.8. Kolektivní vyjednávání probíhá v době specifikované v Části I. Práva a povinnosti, Kapitole 1, Článku 6. této Kolektivní smlouvy.
6.1.9. Kolektivní vyjednávání probíhá dle podmínek stanovených ZKV.
6.1.10. Z každého jednání bude vyhotoven zápis, který obě strany odsouhlasí. Součástí zápisu budou již schválená ustanovení a ustanovení (body), která budou dodatečně doplněna /vysvětlena a projednána na příští schůzce.
6.1.11. Obě strany informují na základě společně odsouhlasených bodů a stejných informací.
6.1.12 Společnost a Odbory dohodły jako společnou odpovědnost, že nepovedou spor, pokud se nejedná o případ, který nebylo možné vyřešit, ačkoli obě strany vynaložily maximální úsilí k jeho vyřešení smírnou cestou a nezávisle. Obě strany si uvědomují, že smír je klíčovým bodem k udržení a zlepšování vztahů mezi Společností a Odbory, a mají neustále na vědomí skutečnost, že porušení smlouvy ovlivní jeden rok, ale porušení smíru mnohem delší dobu".
ČLÁNEK 7. Stávka a výluka
7.1. Obě strany si uvědomují, že stávka a výluka jsou krajním prostředkem pro řešeníkolektivního sporu a mají negativní dopad nejen pro Společnost ale i zaměstnance Společnosti. Obě strany vyvinou maximální úsilí pro vyřešení kolektivního sporu smírnou cestou.
7.2. Nedojde-li přesto k uzavření kolektivní smlouvy ani po řízení před zprostředkovatelem a smluvní strany nepožádají o řešení sporu rozhodce, může být jako krajní prostředek ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy vyhlášena stávka nebo výluka, a to pouze za podmínek stanovených zákonem o kolektivním vyjednávání.
KAPITOLA 5. BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI (BOZP)
ČLÁNEK 1. Základní principy
1.1. Společnost je povinna zajistit potřebná opatření (zařízení, prostředí, směrnice, normy) k vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí.
1.2. Odbory se spolupodílejí na opatřeních BOZP a PO.
1.3. Společnost je povinna pololetně informovat Odbory o stavu bezpečnosti práce a ochrany zdraví.
ČLÁNEK 2. Zdravotní způsobilost zaměstnanců
2.1. Společnost je povinna zajistit posudek o zdravotní způsobilosti (vstupní lékařskou prohlídku) uchazeče o práci nutný k vykonávání příslušné práce a pravidelné pracovně-lékařské prohlídky.
2.2. Společnost se zavazuje, že neuzavře pracovněprávní vztah s osobou, která nenízdravotně nebo profesně způsobilá vykonávat příslušnou práci.
ČLÁNEK 3. Osobní ochranné pracovní prostředky
3.1. Společnost je povinna poskytnout osobní ochranné prostředky všem zaměstnancům podle stanovených rizik příslušného pracoviště a v souladu se standardy společnosti.......................
3.2. Odbory budou se společností spolupracovat a dohlížet na to, aby všichni zaměstnanci používali osobní ochranné prostředky.
ČLÁNEK 4. Komise
4.1. Společnost je povinna pozvat Odbory k účasti na jednání komise pro řešení náhrad spojených s odškodněním pracovních úrazů, nemoci z povolání nebo ohrožení touto nemocí.
ČLÁNEK 5. Činnost Odborů v oblasti BOZP
5.1. Společnost zajistí, aby po přijetí zprávy o smrtelném pracovním úrazu nebo vyžaduje-li poškození zdraví hospitalizaci delší 5-ti dnů, zástupce sekce Bezpečnost a ochrana zdraví úraz ihned ohlásil pověřenému členu orgánu odborové organizace a aby kopie zápisu o výsledcích šetření odevzdal stejné osobě.
5.2. Společnost v souvislosti s právem kontroly stavu BOZP umožní orgánům Odborů zejména:
a) přístup do příslušných prostor Společnosti po předchozím informování Společnosti,
b) účast při zjišťování příčin pracovních úrazů a nemocí z povolání (nebo ohroženítouto nemocí) i samostatné vyšetřování těchto událostí po předchozím projednání se Společností,
c) účast při provádění prověrek BOZP Společností, prověrek BOZP prováděných státními orgány a při provádění měření úrovně rizikových faktorů.
ČLÁNEK 6. Činnost Společnosti v oblasti BOZP
6.1. Základní ustanovení
Společnost respektuje právo Odborů na samostatné šetření celé oblasti BOZP a poskytuje jim potřebné informace k této činnosti.
6.2. Opatření k prevenci rizik
Společnost bude ve spolupráci s odbory soustavně zlepšovat systém organizace BOZP a přijímat taková opatření, aby rizikové faktory působící na bezpečnost a zdravízaměstnanců vyloučila, nebo omezila, a proto dále:
Seznámí zaměstnance s negativními účinky rizikových faktorů jejich pracovního prostředí na lidský organismus a v rámci informace, do jaké kategorie byla jimi vykonávaná práce zařazena, je informuje, jakým preventivnim prohlídkám jsou povinni se podrobit a jaký lékař poskytující pracovnělékařské služby jim byl přidělen.
Bude přijímat konkrétní termínovaná technická a organizační opatření k zajištěníbezpečného pracovního výkonu, bezpečnosti technických zařízení a optimálního pracovního prostředí.
6.3. Pracovní úrazy a nemoci z povolání
Společnost bude v režimu dohodnutém s odborovou organizací informovat o vzniku pracovního úrazu a umožní pověřenému zástupci odborové organizace účast na šetřenía objasňování příčin a okolností vzniku pracovních úrazů. Způsob a rozsah odškodněnípracovního úrazu nebo nemoci z povolání se projednává za účasti zástupce odborové organizace v odškodňovací komisi. Hlášení o smrtelném pracovním úrazu okamžitě předá Společnost příslušné odborové organizaci v daném závodě.
6.4. Účast na prověrkách
Společnost umožní pověřeným zástupcům odborové organizace účastnit se ročních prověrek BOZP i prověrek BOZP prováděných státními orgány a rovněž tak i měřeníúrovně rizikových faktorů pracovního prostředí. Zápisy z prověrek a protokoly z měřeníobdrží i odborová organizace
6.5. Nároky zaměstnanců
Společnost na základě posouzení rizik poskytne zaměstnancům k ochraně jejich života a zdraví vhodné osobní ochranné pracovní prostředky, ochranné nápoje, a dle stupně znečištění při práci i vhodný druh mycích, čisticích a desinfekčních prostředků.
Společnost se zavazuje, že vhodně zvolené osobní ochranné pracovní prostředky nebudou zaměstnance nepřiměřeně omezovat. Společnost poskytne osobní ochranné pracovní prostředky v souladu se standardy společnosti.................
6.6. Další ustanovení
6.6.1. Společnost s odbory projednává a spolupracuje při řešení otázek týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen BOZP) a ochrany životního prostředí(OŽP).
6.6.2. Společnost umožní pověřeným zástupcům odborové organizace pro oblast BOZP a ŽP přístup do svých prostor, které mají vliv na ochranu zdraví zaměstnanců, při respektování právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP, a to výhradně za doprovodu Společností určeného zaměstnance.
6.6.3. Společnost nebude postihovat pověřené zástupce odborů na úseku BOZP za činnost v těchto oblastech, nedojde-li k porušení právních a vnitropodnikových předpisů. Poruší-li zástupci odborů právní předpisy, provozní předpisy, průvodní a provoznídokumentaci nebo jinak osobně ohrozí své zdraví nebo zdraví jiné osoby nebo majetek Společnosti v rámci své práce, má stejná práva a odpovědnosti jako jiný zaměstnanec.
6.6.4. Společnost umožní odborům kontrolu oblastí BOZP (v rozsahu dle § 108 ZP). K těmto účelům umožní přizvat odborovou organizací pověřené poradce, včetně specialistů BOZP.....................................................subjekty provádějící měření nebo analýzy.
6.6.5. Společnost je povinnna odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zajistit školení umožňující jim řádný výkon jejich funkce a zpřístupnit jim právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a doklady o vyhledávání a vyhodnocení rizik, opatřeních k odstranění rizik a k omezení jejich působení na zaměstnance a k vhodné organizaci bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při práci; evidenci a hlášení pracovních úrazů a uznaných nemocíz povolání; výkonu kontroly a opatřeních orgánů, kterým přísluší výkon kontroly nad bezpečností a ochranou zdraví při práci podle zvláštních právních předpisů.
6.6.6. Má-li zaměstnanec při výkonu práce právo na bezpečnostní přestávku podle zvláštních právních předpisů, započítává se tato přestávka do pracovní doby. Připadne-li bezpečnostní přestávka na dobu přestávky v práci na jídlo a oddech, započítá se přestávka v práci na jídlo a oddech do pracovní doby (§ 89 ZP).
ČÁST II. Podmínky zaměstnávání
KAPITOLA 1. MZDA
ČLÁNEK 1. Obecná definice
1.1. Zaměstnancům přísluší za vykonanou práci mzda podle platných zákonných předpisů, Kolektivní smlouvy, pracovní smlouvy a vnitřních předpisů zaměstnavatele.
1.2. Zaměstnavatel nesmí přenášet riziko z výkonu závislé práce na zaměstnance (§ 346b odst. 2 ZP).
1.3 Mzdou se rozumí peněžitá plnění poskytovaná zaměstnanci za práci, a to podle jejísložitosti, odpovědnosti, namáhavosti, podle obtížnosti pracovních podmínek, pracovnívýkonnosti a dosahovaných pracovních výsledků.
1.4. Za mzdu se nepovažují další plnění poskytovaná v souvislosti se zaměstnáním, zejména náhrady mzdy, odstupné, cestovní náhrady a odměna za pracovní pohotovost.
1.5. Zaměstnancům, kteří vykonávají stejnou práci nebo práci stejné hodnoty, přísluší stejná mzda.
1.6. Zaměstnavatel nesmí zaměstnanci za porušení povinnosti vyplývající mu ze základního pracovněprávního vztahu ukládat peněžní postihy ani je od něho požadovat; to se nevztahuje na škodu, za kterou zaměstnanec odpovídá (§ 346b odst. I ZP).
1.7. V podmínkách Společnosti se podle podílu zaměstnanců na výrobním procesu uplatňují 3 typy zaměstnaneckých kategorii:
a) Kategorie.........zaměstnanci, již se přímo podílí na výrobním procesu);
b) Kategoria............................městnanci již se na výrobním procesu podílí nepřímo);
c) Kategoria................zaměstnanci, již se na výrobním procesu nepodílí, svou činností zajišťujípodmínky pro zajištění výrobního procesu a chod společnosti).
1.8. Dle zaměstnanecké kategorie, složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce a podle obtížnosti pracovních podmínek se ve Společnosti uplatňují tři druhy odměňování:
odměňování formou zařazení do tarifních stupňů; a)
b) odměňování formou mzdového výměru:
c) odměňování formou dohody o smluvní mzdě.
1.9. Jednotlivé formy odměňování za práci, složky mezd, bonusový systém, náhrady mzdy a ostatní pravidla odměňování zaměstnanců jsou definována Mzdovými předpisy jednotlivých závodů společností.................dále jen Mzdový předpis") a dalšími ustanoveními této Kolektivní smlouvy.
1.10. Pro období od 1.1.2025 se výše základní hrubé mzdy zaměstnanců pro jednotlivé formy odměňování (viz Článek 2.) v jednotlivých závodech společnosti...................... navyšuje o 3,8% oproti stavu platnému do 31.12.2024
ČLÁNEK 2. Jednotlivé formy odměňování
2.1. Tarifní mzda
2.1.1. Tarifní mzda je stanovena jako mzda měsíční a je určena pro zaměstnanecké kategorie zařazené do jednotlivých tarifních stupňů.
2.1.2. Struktura tarifních stupňů a pravidla pro zařazení do jednotlivých tarifních stupňů jsou pro jednotlivé závody definovány Mzdovým předpisem, výše jednotlivých tarifních stupňů pro jednotlivé závody je přílohou Mzdového předpisu.
2.1.3. Při neodpracování celého fondu týdenní pracovní doby se tarifní mzda poměrně krátí.
2.2. Nenárokové složky mzdy zaměstnanců zařazených do tarifních stupňů
2.2.1. Zaměstnanci zařazení do tarifních stupňů mohou na základě svého pracovního výkonu a při splnění kritériích definovaných Mzdovým předpisem získat ke své základnítarifní mzdě individuální bonus (dále jen "Bonus").
2.2.1.1. Perioda vyplácení a výše Bonusu závisí na splnění individuálních a skupinových indikátorů. Procentuální rozvržení individuálních a skupinových indikátorů je definováno Mzdovým předpisem.
2.2.1.2. V případě neomluvené absence zaměstnance, zaměstnanec v daném měsíci automaticky ztrácí nárok na Bonus v celé jeho výši.
2.3. Smluvní mzda
2.3.1. Se zaměstnanci nezařazenými do tarifních stupňů se individuálně sjednává smluvní mzda.
2.3.2. Pravidla pro sjednání smluvní mzdy a ostatní složky mzdy jsou stanovena ve Mzdovém předpisu a jsou výlučným právem Společnosti.
2.3.3. Při neodpracování celého fondu týdenní pracovní doby se smluvní mzda poměrně krátí.
ČLÁNEK 3. Příplatky
3.1. Příplatek za práci přesčas
3.1.1. Za dobu práce přesčas v pracovní den zaměstnance (dle kalendáře směn) příslušízaměstnanci mzda a příplatek ve výši 26% průměrného výdělku.
3.1.2. Za dobu práce přesčas v den pracovního klidu zaměstnance (dle kalendáře směn) přísluší zaměstnanci mzda a příplatek ve výši 40% průměrného výdělku.
3.1.3. Příplatky za práci přesčas zaměstnanci nenáleží, pokud se nadřízený dohodl zaměstnancem na poskytnutí náhradního volna v rozsahu práce konané přesčas, či byla-li individuálně se zaměstnancem sjednána mzda s přihlédnutím k případné práci přesčas v rozsahu maximálně do 150 hodin ročně.
3.1.4. Příplatky za práci přesčas vytvořené v rámci Konta pracovní doby se řidi odlišnými pravidly a jsou vypláceny na konci vyrovnávacího období, viz Část II., Kapitola 3, Článek 5. této Kolektivní smlouvy.
3.2. Příplatek za práci v noci
3.2.1. Prací v noci se rozumí práce konaná mezi 22:00 a 6:00 hodinou,
3.2.2. Za práci v noci přísluší zaměstnanci mzda a příplatek ve výši 18% průměrného výdělku, nejméně však 20,- Kč za hodinu práce.
3.3. Příplatek za práci v sobotu a neděli
3.3.1. Prací v sobotu a neděli se rozumí práce konaná mezi sobotou 0:00 hod a neděli 24:00 hod.
3.3.2. Za práci v sobotu a neděli přísluší zaměstnanci mzda a příplatek ve výši 12% průměrného výdělku, nejméně však 15,- Kč za hodinu práce.
3.4. Příplatek za práci ve svátek
3.4.1. Prací ve svátek se rozumí práce v den státem uznaných svátků.
3.4.2. Za pracovní směnu ve svátek se považuje směna, která ve svátek začíná.
3.4.3. Za práci ve svátek přísluší zaměstnanci mzda a náhradní volno v rozsahu práce konané ve svátek s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku, nebo na základě dohody mezi zaměstnancem a Společností příplatek k dosažené mzdě ve výši 105% průměrného výdělku misto náhradního volna.
ČLÁNEK 4. Splatnost mzdy
4.1. Výplatní termín je 15. dne kalendářního měsíce následujícího po měsíci, kdy nárok na mzdu zaměstnanci vznikl. I když případne termín výplaty mzdy na období dovolené, bude celá mzda zaměstnanci vyplacena v pravidelném výplatním termínu uvedeném ve větě první, a to na základě dohody s jednotlivými zaměstnanci.
KAPITOLA 2. ZAMĚSTNANECKÉ VÝHODY
ČLÁNEK 1. Stravování zaměstnanců
Společnost zajišťuje stravování zaměstnanců v souladu s pravidly stanovenými ve Mzdovém předpisu. Zaměstnavatel poskytuje s účinností od 1.1.2025 příspěvek na stravování v minimální výši 55% ceny oběda při zajištění závodního stravování, nebo stravenky v hodnotě 150 Kč s příspěvkem zaměstnavatele ve výši 55% ceny stravenky, případně stravovací paušál v hodnotě 82,50 Kč.
ČLÁNEK 2. Podpora zdraví zaměstnanců
Společnost bude v případech vyšší tepelné zátěže poskytovat zaměstnancům na pracovištích a příslušné směně ochranné nápoje. Pravidla a množství poskytnutých nápojů, jakož i organizační opatření, jsou stanovena vnitřním předpisem Společnosti po projednání s Odbory.
ČLÁNEK 3. Pracovní výročí, významné životní události zaměstnanců
3.1. Společnost si váží dlouhodobé práce zaměstnanců pro Společnost a toto oceňuje odměnou při dosažení pracovního výročí.
3.2. Společnost vnímá i výrazné osobní události v životě zaměstnance a při příležitosti jeho významných životních událostí mu poskytne jednorázovou osobní odměnu dle níže uvedených kritérií:
Typ události |
Částka v Kč |
Komentár |
Pracovní výročí 2 roky |
1500 Kč |
V pŕípadé, že pracovní pomér u Společnosti trval nepretržité |
Pracovní výročí 3 roky |
2000 Kč |
V pŕípadé, že pracovní pomér u Společnosti trval nepretržité |
Pracovní výročí 4 a další roky* |
2500 Kč |
V pŕípadé, že pracovní pomér u Společnosti trval nepretržité |
Pracovní výročí každých 5 let |
5000 Kč |
V pŕípadé, že pracovní pomér u Společnosti trval nepretržité |
Životní jubileum (vék končící 5) |
2000 Kč |
|
Životní jubileum (vék končící 0) |
3000 Kč |
|
* s výjimkou pracovního výročí každých 5 let
3.3. Společnost si váží dlouhodobé práce zaměstnanců pro Společnost a toto oceňuje odměnou ve výši 5.000,- Kč při prvním odchodu do starobního důchodu. Odměna náležízaměstnanci, jehož pracovní poměr ve Společnosti v době odchodu do starobního důchodu trvá nepřetržitě pět a více let.
ČLÁNEK 4. Penzijní pojištění
4.1. Jako podporu zajištění budoucnosti zaměstnanců, přispívá společnost zaměstnancům na Penzijní pojištění. Konkrétní pravidla pro příspěvek na pojištění zaměstnanců isou stanovena samostatnými interními předpisy jednotlivých závodů společnost.......................................................Obecná pravidla pro poskytování příspevku společnosti jsou
a) Zaměstnanec je v pracovním poměru u společnosti minimálně 36 měsíců;
b) Pracovní poměr zaměstnance je na dobu neurčitou;
c) Zaměstnanec má platnou a řádně uzavřenou smlouvu o penzijním připojištěnís minimální měsíční úložkou zarněstnance 300,- Kč;
d) Zaměstnanec zasílá minimální úložku pojištění prostřednictvím srážky ze mzdy;
e) Zaměstnavatel přispívá měsíčním příspěvkem ve stejné výši jako zaměstnanec do maximální výše 1100,- Kč
f) Zaměstnanec není ve výpovědní lhůtě (s výjimkou výpovědi podle § 52 odst. 1 pism. a), b), c) ZP).
ČLÁNEK 5. Dovolená
5.1. Výměra dovolené čini ve Společnosti 5 týdnů.
5.2. Dobu čerpání dovolené stanovuje Společnost dle plánu dovolených.
5.3 . Dobu čerpání hromadné (celozávodní) dovolené stanovuje Společnost na základě předchozího souhlasu Odborů.
5.4. Počet směn dovolené, určených k individuálnímu čerpání, neklesne pod 3 směny.
ČLÁNEK 6. Odstupné
6.1. Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v §52 písmeno a) až c) Zákoníku práce nebo dohodou ze stejných důvodů, přísluší od Společnosti při skončení pracovního poměru odstupné ve výši stanovené ZP, zvýšené o jednonásobek průměrného výdělku a to v případě, že pracovní poměr trvá více než 24 měsíců. Výjimku tvoří zaměstnanci zařazení do Konta pracovní doby, těm náleží odstupné ve výši stanovené ZP. Platnost tohoto ustanovení se týká výpovědí předaných nebo dohod ze stejných důvodů uzavřených po nabytí účinnosti této Kolektivní smlouvy.
6.2. V případě, že pracovní poměr trvá deset a více let, náleží zaměstnanci u něhož docházík rozvázání pracovního poměru dle bodu 6.1., odstupné zvýšené o další jednonásobek průměrného výdělku.
ČLÁNEK 7. Flexi Pass/Ticket Benefit karta
7.1. Pro posílení fyzické a duševní pohody zaměstnanců přispívá společnost zaměstnancům na dobiti karet Flexi Pass nebo karty Ticket Benefit. Konkrétnípravidla pro příspěvek jsou stanovena samostatnými interními předpisy jednotlivých závodů společnost...................Obecná pravidla pro poskytování příspěvku společnos
a) výše příspěvku s účinností od 1.1.2025 činí 500,- Kč/měsíc;
b) příspěvek je poskytován kvartálně, po posouzení hospodářského výsledku společnosti a po projednání s místně příslušnou odborovou organizaci;
c) v případě neúplného podílu zaměstnance na hospodářském výsledku je příspěvek poměrně krácen.
ČLÁNEK 8. Ostatní zaměstnanecké výhody
8.1. Ostatní zaměstnanecké výhody se řídí interními pravidly jednotlivých závodů.
KAPITOLA 3. PRACOVNÍ DOBA
ČLÁNEK 1. Pracovní doba
1.1 Pracovní dobu rozvrhuje Společnost po projednání s Odbory. Společnost určí začátek a konec směny.
1.2 Společnost a Odbory se dohodly, že vyrovnávací období dle §78 odst. 1 písmene m) ZP se sjednává na období 52 týdnů po sobě jdoucích.
1.3. Na toto obdobi Společnost vypracuje písemný rozvrh pracovní doby (tzv. kalendář směn) pro jednotlivé projekty, který projedná s Odbory.
1.4. Délka stanovené týdenní pracovní doby činí ve společnosti:
a) pro dvousměnný pracovní režim 38,75 hodin týdně.
b) pro třísměnný pracovní režim 37,5 hodin týdně,
c) pro jednosměnný pracovní režim 40 hodin týdně,
v rovnoměrném, nerovnoměrném, nepřetržitém, pružném rozvržení pracovní doby a pro závod Kolín i v Kontu pracovní doby. Zkrácení pracovní doby bez snižení mzdy je upraveno vnitřním předpisem Společnosti.
ČLÁNEK 2. Přestávky v práci
2.1. Společnost poskytuje nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce přestávku na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut. Tato přestávka může být rozdělena do více částí, z nichž alespoň jedna musí být minimálně 15 minut.
2.2. Začátek a konec všech přestávek na jídlo a oddech stanoví Společnost po projednání s Odbory jako součást jednotlivých směnných režimů.
2.3. Přestávky na jídlo a oddech se nezapočítávají do pracovní doby.
2.4. Společnost poskytuje bezpečnostní přestávky dle příslušných právních předpisů, dle konkrétních pracovních podmínek v jednotlivých závodech.
ČLÁNEK 3. Práce přesčas
3.1. Limit pro nařízenou práci přesčas je ve Společnosti 150 hodin na zaměstnance za kalendářní rok a v průměru 8 hodin za týden.
3.2. Vyrovnávací období ve kterém práce přesčas nesmí překročit v průměru 8 hodin týdně. pro rovnoměrně i nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobu, činí 52 týdnů po sobě jdoucích.
3.3. Limit pro nařízenou práci přesčas pro zaměstnance zařazené do Konta pracovní doby je specifikován v Části II., Kapitole 3., Článku 6. této Kolektivní smlouvy.
ČLÁNEK 4. Překážky v práci na straně zaměstnavatele dle §209 ZP
4.1. Nemůže li zaměstnavatel přidělovat zaměstnanci práci v rozsahu týdenní pracovní doby z důvodu dočasného omezení odbytu jeho výrobků nebo omezení poptávky po jím poskytovaných službách (částečná nezaměstnanost), přísluší zaměstnanci pro období od 1.1.2025 do 31.12.2025 náhrada mzdy ve výši 75%.
ČLANEK 5. Docházka
5.1. Společnost a Odbory chápou, že pravidelná docházka zaměstnanců má zásadní význam pro úspěšné fungování Společnosti, a proto ji považují za jednu z hlavních odpovědnostízaměstnance vůči Společnosti.
5.2. Obě strany jsou si dobře vědomy, že jejich společným zájmem je plné využívánípracovní doby a maximální vyloučení neplánovaných a neomluvených absencí.
5.3. Za plánovanou absenci se považuje dovolená a náhradní volno za práci přesčas a ve svátek.
5.4. Společnost nepovažuje pracovní volno poskytnuté v souvislosti s níže uvedeným za absenci zaměstnance pro účely individuálního výpočtu Bonusu. Jedná se o:
a) narození dítěte manželce nebo družce zaměstnance,
b) úmrtí blízkého rodinného příslušníka,
c) vlastní svatbu zaměstnance nebo dítěte zaměstnance.
d) darování krve, krevního a biologického materiálu,
e) pracovní neschopnost v důsledku pracovního úrazu bez zavinění zaměstnance,
1) výkon funkce člena orgánu odborové organizace (v rozsahu dle Části I, Kapitoly 2, článku 2, bod 2.2).
5.5. O doby uvedené v bodech 4.3. a 4.4. se nekrátí Bonus.
ČLÁNEK 6. Konto pracovní doby
6.1. Společnost a Odbory se dohodly, že..................nadále uplatněno Konto pracovní doby s převedenim.......práce do dalšího vyrovnávacího období (dále jen "KPD"), dle níže uvedených pravidelpřevedení práce přesčas do dalšího vyrovnávacího období v závodě Stříbro a v závodě Tachov, dle níže uvedených pravidel.
Obě strany se zavazují zahájit jednání v případě, že některé z pravidel KPD se ukáže nefunkčním.
6.2. Vyrovnávací období
Vyrovnávací období KPD je dle §86 odst.3 zákoníku práce 52 týdnů po sobě jdoucích.
6.3. Zařazení zaměstnanců do KPD
6.3.1. Do KPD jsou zařazení směnoví zaměstnanci bez ohledu jejich zaměstnanecké kategorie. Po projednání s Odbory, mohou být do KPD zařazení či z KPD vyjmuti dalšízaměstnanci.
6.3.2. Zaměstnancům náleží po dobu zařazení do KPD měsíční Konto bonus ve výši 2,5% měsíční mzdy zaměstnance.
6.3.3. Po dobu zařazení zaměstnance do KPD, náleží zaměstnanci odměňovanému tarifni mzdou, zvýšení individuální části bonusu o 1%
6.4. Plusové směny
Směny, které jsou v okamžiku vyhlášení nad stanovený pracovní fond pro dané vyrovnávací období.
6.5. Mínusové směny
Směny, které jsou v okamžiku vyhlášení pod stanovený pracovní fond pro dané vyrovnávací období.
6.6. Saldo v KPD
Saldo je počet hodin vzniklých jako rozdil odpracovaných hodin (odpracovaná doba dle §348 ZP, plusové a mínusové směny) v KPD oproti stanovenému týdennímu fondu pro dané období.
Maximální limit plusového/minusového salda, které je možné jednotlivému zaměstnanci započíst (převést) do bezprostředně následujícího vyrovnávacího období je +/-40 hodin
6.7. Vyrovnání KPD
6.7.1.1. Vyrovnání na konci vyrovnávacího období...................
Na konci vyrovnávacího období dojde k posouzení, respektive vyrovnání KPD. Všechny identifikované plusové směny, které nebyly kompenzovány směnami minusovými v rámci daného vyrovnávacího období, budou odměněny jednorázovým paušálním příplatkem 500,- Kč splatným se mzdou měsíce, ve kterém končí vyrovnávací období.
Saldo zaměstnance do max. limitu +/- 40 hodin bude započteno do bezprostředně následujícího vyrovnávacího období.
Plusové hodiny nad rámec limitu převáděného do bezprostředně následujícího vyrovnávacího období budou proplaceny jako přesčas, splatný se mzdou měsíce, ve kterém končí vyrovnávací období.
Minusové hodiny nad rámec limitu převáděného do bezprostředně následujícího vyrovnávacího období budou anulovány.
6.7.1.2. Vyrovnání na konci vyrovnávacího obdobi...................
Na konci vyrovnávacího obdobi dojde k posouzeni, respektive vyrovnání KPD. Všechny identifikované plusové směny, které nebyly kompenzovány směnami minusovými v rámci daného vyrovnávacího období, budou odměněny jednorázovým paušálním příplatkem 500,- Kč splatným se mzdou měsíce, ve kterém končí vyrovnávací období.
Plusové hodiny budou proplaceny jako přesčas, splatný se mzdou měsíce, ve kterém končí vyrovnávací období.
Minusové hodiny budou anulovány.
6.7.2.
Vyrovnání při ukončení pracovního poměru
Při ukončení pracovního poměru bude prověřen stav salda KPD daného zaměstnance k poslednímu pracovnímu dni zaměstnance. Všechny identifikované plusové směny, které nebyly kompenzovány směnami minusovými k poslednimu pracovnímu dni zaměstnance, budou odměněny paušálním příplatkem 500,- Kč splatným se mzdou měsíce, ve kterém končí zaměstnancův pracovní poměr.
Všechny plusové hodiny budou zaměstnanci proplaceny jako práce přesčas, splatný se mzdou měsíce, ve kterém končí zaměstnancův pracovní poměr. Veškeré mínusové hodiny budou anulovány.
6.8. Výpovědní doba KPD
Dohodu o KPD Ize vypovědět se šestiměsíční výpovědní dobou oběma stranami. Strana, která dohodu vypovídá, projedná s protistranou důvody a fakta vedoucí k výpovědi.
6.9. Dovolená v KPD
Čerpání dovolené zaměstnanců zařazených do KPD se řídí Kapitolou 2., Článkem 5. této Kolektivní smlouvy. Vliv plusových, minusových či přesunutých směn na čerpánídovolené bude zohledněn následujícím způsobem:
a) dovolená bude čerpána dle posledního vyhlášeného kalendáře odrážející vyhlášené změny;
b) pokud vyhlášená plusová/přesunutá směna připadá na den, který předchází nebo následuje po směně, kdy je zaměstnanec na schválené dovolené, bude mu umožněno pokračovat v jejím čerpání, pokud o to zaměstnanec požádá. Pokud již zaměstnanec nemá dostatečný nárok na čerpání, může čerpat neplacené volno bez krácení. Podmínkou je, že dovolená byla schválena před vyhlášením plusové/přesunuté směny.
6.10. Mzda v KPD
Měsíční mzda zaměstnance v KPD zahrnuje všechny mzdové složky vyjma mzdy za odpracované plusové směny, viz bod 6.6.
KAPITOLA 4. UJEDNÁNÍ O PODPOŘE SPOLEČNOSTI A UJEDNÁNÍ O PODPOŘE ODBOROVÉ ČINNOSTI
ČLÁNEK 1. Odbory
1.1.Budou dbát na prevenci a realizaci opatření v oblasti BOZP a PO na jednotlivých pracovištích. Cílem je neustálé zlepšování v oblasti BOZP a PO.
1.2. Se zavazují dodržovat povinnost mlčenlivosti dle ustanovení § 276 odst. 3 Zákoníku práce.
ČLÁNEK 2. Zaměstnavatel
2. 1. Bude respektovat Odbory jako oprávněné zástupce zaměstnanců při sociálním dialogu.
2.2 Vnímá Odbory jako garanta obhajování mzdových, pracovních, sociálních a kulturních zájmů a základních lidských a občanských práv zaměstnanců Společnosti.
ČÁST III. Závěrečná ustanovení
1. Změny nebo doplňky této Kolektivní smlouvy je možno provést po vzájemné dohodě obou smluvních stran, a to výhradně písemnou formou.
2. Tato Kolektivní smlouva je sepsána ve čtyřech vyhotoveních, z nichž jedno obdrží Společnost a tři Odbory.
Příloha 1
Seznam členů odborového orgánu požívající pracovněprávní ochranu
................................................................
Příloha 2
Struktura průměrné měsíční mzdy podle profesních skupin v jednotlivých závodech.
Společnost předává pololetně a ročně zpracovanou tabulku odborovým organizacím v termínech do 31. 01. 2025 a 31. 7. 2025.
Složky mzdy (bez OON) |
prof, skupina D - pŕímí zaméstnanc............. |
prof, skupina D - nepr. zamčstl........... |
prof, skupina THP............................ |
|||
pol./rok 2024 |
pol./rok 2025 |
pol./rok 2024 |
pol./rok 2025 |
pol./rok 2024 |
pol./rok 2025 |
|
Prumémá mzda celkem |
|
|
|
|
|
|
z toho: |
|
|
|
|
|
|
základní mzda |
|
|
|
|
|
|
bonusy |
|
|
|
|
|
|
príplatky |
|
|
|
|
|
|
náhrady mzdy |
|
|
|
|
|
|
ostatní |
|
|
|
|
|
|
Počet zamestnanou (prúmémý stav ve fyz. osobách) |
|
|
|
|
|
|