pro zaměstnance společnosti
xxxx
na období od 1.4.2023 do 1.4.2025
mezi
xxx
IČO: xxx
se sídlem xxx
zapsaný v rejstříku ústavů vedeném xxx
zastoupena xxx
a
xxx
xxx
se sídlem: xxx
xxx
Tato Kolektivní smlouva pro zaměstnance společnosti xxx na období od 1. 4. 2023 do 1. 4. 2025 (dále jen „smlouva“) uzavřená dále uvedeného dne mezi následujícími smluvními stranami:
(A)xxx
IČO: xxx
se sídlem xxx zapsaný v rejstříku ústavů vedeném Městským soudem v xxx
zastoupená xxx
(dále jen „zaměstnavatel“ nebo „xxx“)
na straně jedné
a
(B)xxx
IČO: xxx
se sídlem xxx
zapsaná ve spolkovém rejstříku vedeném Městským soudem v xxx
zastoupená: xxx
(dále jen „odborová organizace“, společně se zaměstnavatelem dále jen „smluvní strany“ a každý samostatně dále jen „smluvní strana“)
na straně druhé
Obsah
1.ÚVODNÍ USTANOVENÍ4
2.NĚKTERÁ UJEDNÁNÍ O PRACOVNĚPRÁVNÍCH VZTAZÍCH6
2.1Základní ujednání6
2.2Pracovně-lékařská péče6
2.3Pracovní doba a její rozvrh6
2.4Dovolená7
2.5Překážky v práci8
2.6Zaměstnanost8
2.7Vzdělávání zaměstnanců10
3.MZDA A BENEFITY10
3.1Obecně o odměňování10
3.2Benefity11
4.BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI11
5.ÚPRAVA VZTAHŮ MEZI ZAMĚSTNAVATELEM A ODBOROVOU ORGANIZACÍ12
5.1Obecně12
5.2Informování a projednání13
6.SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ15
6.1Platnost a účinnost15
6.2Řešení sporů15
6.3Úplná smlouva15
6.4Nadpisy16
6.5Oddělitelnost ustanovení16
6.6 Změny kolektivní smlouvy16
6.7Prohlášení16
1.ÚVODNÍ USTANOVENÍ
1.1 Předmětem této smlouvy je v rámci stanoveném platnými právními předpisy a způsobem shodným pro všechny zaměstnance zaměstnavatele úprava práv zaměstnanců vyplývajících z pracovněprávních vztahů.
1.2 Předmětem této smlouvy je dále úprava práv a povinností mezi odborovou organizací a zaměstnavatelem vyplývajících pro společnost xxx nebo odborovou organizaci z pracovněprávních vztahů.
1.3 Tato smlouva se vztahuje na všechny zaměstnance zaměstnavatele zaměstnané na základě pracovní smlouvy, ať je jejich pracovní poměr sjednán v plném rozsahu týdenní pracovní doby nebo ať je s nimi sjednána kratší než stanovená týdenní pracovní doba.
1.4 Smluvní strany si dále sjednávají, že v případě zaměstnanců zaměstnavatele zaměstnaných na kratší týdenní pracovní dobu, než je stanovená týdenní pracovní doba u zaměstnavatele, budou těmto zaměstnancům poskytnuta jakákoliv plnění plynoucí z této smlouvy vyjádřená pevnou částkou v rozsahu odpovídajícím poměru jejich kratší týdenní pracovní doby ke stanovené týdenní pracovní době u zaměstnavatele. Zaměstnavatel může v případě konkrétního plnění rozhodnout jinak.
1.5 Tato smlouva se vztahuje na všechny zaměstnance zaměstnavatele zaměstnané ve společnosti na základě dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti s výjimkou ustanovení (pokud jsou v této smlouvě sjednána) upravujících:
(a) převedení na jinou práci a přeložení,
(b) dočasné přidělení,
(c) odstupné,
(d) pracovní dobu a dobu odpočinku; výkon práce však nesmí přesáhnout 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích,
(e) překážky v práci na straně zaměstnance,
(f) dovolenou,
(g) skončení pracovního poměru,
(h) odměňování, s výjimkou minimální mzdy, a
(i) cestovní náhrady.
1.6 Není-li v této smlouvě výslovně uvedeno jinak, mají dále uvedené termíny následující význam:
„dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr“ nebo „DPP/DPČ“ znamená dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti.
„xxx“ znamená zaměstnavatele.
„NV Překážky“ znamená nařízením vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh osob a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci, v platném znění
„občanský zákoník“ znamená zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění.
„odborová organizace“ má význam tomuto termínu přiřazený v záhlaví této smlouvy.
„Příspěvek PP“ má význam tomuto termínu přiřazený v ustanovení odstavce 3.5.1 této smlouvy.
„smlouva“ nebo „kolektivní smlouva“ znamená tuto Kolektivní smlouvu pro zaměstnance společnosti xxx na období od 1. 4. 2023 do 1. 4. 2025.
„smluvní strana“ nebo „smluvní strany“ má význam tomuto termínu přiřazený v záhlaví této smlouvy.
„společnost“ znamená xxx
„zaměstnavatel“ má význam tomuto pojmu přiřazený v záhlaví této smlouvy.
„zákoník práce“ nebo „ZP“ znamená zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění.
„zaměstnanec“ znamená zaměstnanec zaměstnaný ve společnosti xxx
„ZKV“ znamená zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, v platném znění.
2.NĚKTERÁ UJEDNÁNÍ O PRACOVNĚPRÁVNÍCH VZTAZÍCH
2.1 Základní ujednání
2.1.1 Zaměstnavatel se zavazuje při zaměstnávání zaměstnanců postupovat v souladu s povinnostmi, které pro něj vyplývají ze zákoníku práce, občanského zákoníku, ZKV, ostatních právních předpisů, jakož i vnitřních předpisů zaměstnavatele. Zaměstnavatel se zavazuje postupovat tak, aby nedocházelo z jeho strany k diskriminaci zaměstnanců pro jejich národnost, věk, pohlaví, sexuální orientaci, náboženské vyznání, politické přesvědčení, členství v odborové organizaci nebo činnosti pro odborovou organizaci.
2.1.2 Zaměstnanec je povinen v průběhu pracovněprávního vztahu k zaměstnavateli dodržovat povinnosti vyplývající pro něj ze zákoníku práce, ostatních právních předpisů, vnitřních předpisů zaměstnavatele, uzavřené pracovní smlouvy či dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr.
2.1.3 Odborová organizace se zavazuje v rámci svého působení u zaměstnavatele postupovat v souladu s právy a povinnosti, které pro ni vyplývají ze zákoníku práce, občanského zákoníku, ZKV, jakož i ostatních právních předpisů.
2.2 Pracovně-lékařská péče
2.2.1 Smluvní strany uvádí, že zaměstnanec je povinen v souladu s platnými právními předpisy podrobit se lékařské prohlídce u zaměstnavatelem určeného poskytovatele pracovnělékařských služeb. Nesplnění povinnosti podrobit se lékařské prohlídce ze strany zaměstnance je považováno za porušení povinností vyplývajících pro zaměstnance z právních a dalších předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci.
2.2.2 Zaměstnavatel uhradí poplatek za vstupní pracovnělékařskou prohlídku uchazeči o zaměstnání po uzavření pracovní smlouvy s takovýmto uchazečem. Tento poplatek bude uchazeči uhrazen oproti dokladu o jeho úhradě. Postup úhrady určí personální oddělení. Náklady na jiné než vstupní pracovně-lékařské prohlídky hradí zaměstnavatel.
2.3 Pracovní doba a její rozvrh
2.3.1 Délka týdenní pracovní doby pro zaměstnance činí:
- pro zaměstnance s nerovnoměrně rozloženou pracovní dobou mezi týdny:
(a) pro zaměstnance v nepřetržitém nebo vícesměnném režimu 37,5 hodiny týdně;
(b) pro zaměstnance se stálými ranními směnami plánovanými v rámci celého týdne vč. víkendu 38,75 hodin týdně;
- pro ostatní zaměstnance 40 hodin týdně.
2.3.2 Smluvní strany sjednávají, že o rozvrhu pracovní doby pro konkrétní pracoviště a zaměstnance rozhoduje zaměstnavatel.
2.3.3 Smluvní strany se dohodly, že období, na které může zaměstnavatel rozvrhnout pracovní dobu nerovnoměrně, činí maximálně 52 týdnů po sobě jdoucích. Dle dohody smluvních stran tato kolektivní smlouva neupravuje délku a začátek období, na které bude pracovní doba rozvržena nerovnoměrně, pro konkrétní pracoviště zaměstnavatele. Délku a začátek období, na které bude pracovní doba rozvržena nerovnoměrně, stanoví pro konkrétní pracoviště zaměstnavatel vnitřním předpisem podle provozních podmínek jednotlivých pracovišť a po projednání s odborovou organizací v rámci sjednané doby dle věty první. Pro případ, že období, na které je pracovní doba rozvržena nerovnoměrně, je stanoveno tak, že skončí až po skončení platnosti této kolektivní smlouvy, smluvní strany sjednávají, že je rozvrženo podle této kolektivní smlouvy se souhlasem odborové organizace.
2.3.4 Na pracovištích s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou nesmí týdenní pracovní doba bez práce přesčas překročit v průměru stanovenou týdenní pracovní dobu v období, na které byla pracovní doba nerovnoměrně rozvržena a délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin.
2.3.5 Smluvní strany se v souladu s § 93 odst. 4 ZP dohodly, že období, ve kterém práce přesčas nesmí v průměru překročit 8 hodin týdně, činí nejvýše 52 týdnů po sobě jdoucích. Toto vyrovnávací období vždy začíná 1. dnem kalendářního roku.
2.4 Dovolená
2.4.1 Zaměstnavatel se zavazuje zaměstnancům poskytnout dovolenou za kalendářní rok v délce 25 dnů.
2.4.2 Dobu čerpání dovolené určuje zaměstnavatel s výjimkou případu, kdy podle zákoníku práce je oprávněn si čerpání dovolené určit zaměstnanec. Zaměstnanec je oprávněn žádat o dovolenou v průběhu celého kalendářního roku. Zaměstnavatel umožní zaměstnanci jedenkrát ročně dovolenou nepřetržitě minimálně 14 dní.
2.4.3 Zaměstnavatel je oprávněn na základě jeho žádosti zaměstnanci určit čerpání dovolené v termínu požadovaném zaměstnancem.
2.4.4 Zaměstnavatel každoročně zpracovává písemný rozvrh čerpání dovolené, který vydává s předchozím souhlasem odborové organizace. Změna v termínu čerpání dovolené oproti termínu uvedeném v rozvrhu čerpání dovolené je možná v případě nemoci zaměstnance či z důvodu provozních potřeb na straně zaměstnavatele.
2.5 Překážky v práci
2.5.1 Zaměstnavatel může zaměstnanci k jeho žádosti poskytnout ve výjimečných případech pracovní volno bez náhrady mzdy (tzv. neplacené volno) i v jiných případech, než jsou jiné důležité osobní překážky v práci ve smyslu nařízení vlády č. 590/2006 Sb., v platném znění, nebo důležité osobní překážky v práci ve smyslu ustanovení § 191 ZP. Základní pravidla pro poskytnutí neplaceného volna jsou následující:
(a) Neplacené volno v rozsahu přesahujícím tři (3) související dny může být poskytnuto zejména za účelem péče o dítě mladší 15 let nebo za účelem péče o osoby blízkou, která je odkázána na péči ze strany třetí osoby či v obdobných případech.
(b) Na poskytnutí neplaceného volna není právní nárok.
(c) Nerozhodne-li zaměstnavatel jinak, neplacené volno může být poskytnuto až po vyčerpání dovolené.
2.5.2 Při překážkách v práci z důvodu obecného zájmu zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům nad rámec stanovený v § 203 ZP pracovní volno, popřípadě náhradu mzdy v případech, rozsahu a za podmínek dále uvedených.
a. Nejvýše 5 zaměstnancům zvoleným v odborových funkcích se pro účast na akcích pořádaných odborovou organizací poskytuje volno s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku v rozsahu 5 kalendářních dnů za rok. Seznam těchto konkrétních zaměstnanců pro daný kalendářní rok předá odborová organizace zaměstnavateli nejpozději do 15. ledna daného kalendářního roku, kterého se seznam týká. V roce 2023 předá odborová organizace tento seznam zaměstnavateli nejpozději do 30 dnů ode dne podpisu této kolektivní smlouvy.
b. Maximálně 3 zaměstnancům, kteří jsou členy orgánu odborové organizace, se z důvodu řádného výkonu funkce poskytuje pracovní volno s náhradou mzdy v rozsahu 2 půlsměn za kalendářní měsíc. Zaměstnanci, kteří mají nárok na volno dle tohoto odstavce, si předem stanoví s ředitelem zařízení konkrétní dny po celý kalendářní rok, ve kterých bude toto pracovní volno čerpat. V případě potřeby změny termínu čerpání pracovního volna dle tohoto odstavce si dotyčný zaměstnanec stanoví s ředitelem zařízení náhradní termín. Zaměstnavatel si tímto vyhrazuje právo tento odstavec neaplikovat v období, kdy k tomu nastanou vážné provozní důvody. O těchto konkrétních provozních důvodech, na základě kterých nelze po omezenou dobu čerpat pracovní volno dle tohoto odstavce, informuje zaměstnance písemně ředitel zařízení. Seznam konkrétních zaměstnanců pro daný kalendářní rok, na které se tento odstavec vztahuje, předá odborová organizace zaměstnavateli nejpozději do 15. ledna daného kalendářního roku, kterého se seznam týká. V roce 2023 předá odborová organizace tento seznam zaměstnavateli nejpozději do 30 dnů ode dne podpisu této kolektivní smlouvy.
2.6 Zaměstnanost
2.6.1 Zaměstnavatel se zavazuje projednávat organizační změny s odborovou organizací, jak je stanoveno v bodech 5.2.2 a 5.2.3 kolektivní smlouvy. Podklady pro projednání organizačních změn týkajících se zaměstnanců v přímé péči sociálních služeb budou poskytnuty odborové organizaci s dostatečným předstihem doručením do datové schránky před stanoveným datem projednání organizační změny.
2.6.2 Zaměstnanci, kteří se stanou v důsledku organizační změny nadbytečnými a se kterými bude rozvázán pracovní poměr výpovědí, mají právo se ucházet jako uchazeč o aktuálně volná pracovní místa u zaměstnavatele.
2.6.3 Každý zaměstnanec má právo ucházet se jako uchazeč o volné pracovní místo u zaměstnavatele. Změna sjednaného druhu práce podléhá souhlasu generálního ředitele nebo zaměstnance určeného generálním ředitelem.
2.6.4 Zaměstnanec je oprávněn se dotázat personálního oddělení na to, jaká pracovní místa jsou aktuálně volná.
2.6.5 Zaměstnavatel s odborovou organizací projedná vhodné pracovní zařazení a sociální potřeby zaměstnanců se zdravotním postižením.
2.6.6 Zaměstnavatel při realizaci organizačních změn zpravidla přihlédne k tomu, vždy při zachování povinnosti rovného přístupu k zaměstnancům a zákazu aplikace diskriminačního kritéria, jaké jsou jejich dopady na zaměstnance s pracovním postižením, osoby samostatně pečující o nezaopatřené děti do 15 let a zaměstnance před vznikem nároku na starobní důchod.
2.7 Vzdělávání zaměstnanců
2.7.1 Zaměstnavatel zajistí na své náklady potřebné proškolení svých zaměstnanců. Zejména dostatečné množství školení a stáží pro pracovníky v sociálních službách, kteří mají zákonnou povinnost tohoto průběžného vzdělávání.
2.7.2 Zaměstnavatel zajistí, aby zaměstnanci, kteří se zúčastnili těchto školení nebyli kráceni o řádné volno na odpočinek a regeneraci mezi směnami.
2.7.3 Zaměstnavatel s ohledem na své provozní potřeby umožní prohlubování a zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců. Rozsah pracovněprávních nároků zaměstnanců při prohlubování a zvyšování kvalifikace se bude řídit ZP.
3.MZDA A BENEFITY
3.1 Obecně o odměňování
3.1.1 Podmínky odměňování jsou stanoveny ve vnitřním mzdovém předpisu.
3.1.2 Zaměstnavatel na konci kalendářního roku zváží dle hospodářského výsledku v daném roce a jiných relevantních skutečností udělení odměn jednotlivým zaměstnancům, a to buď formou načtení benefitních bodů na benefitní kartu či formou finanční odměny.
3.1.3 Zaměstnavatel se zavazuje od 1. 4. 2023 navýšit mzdy zaměstnancům, způsob navýšení mezd je popsán v oboustranně podepsaném zápisu ze schůzky zaměstnavatele a odborové organizace uskutečněné dne 9. 3. 2023.
3.1.4 Zaměstnavatel se zavazuje poskytovat mzdu zaměstnanců za podmínek a způsobem stanoveným ve mzdovém řádu a zákoníku práce.
3.1.5 Mzda zaměstnanců bude vyplácena prostřednictvím jejího převodu na bankovní účet sdělený zaměstnancem zaměstnavateli u peněžního ústavu v České republice. Zaměstnavatel a odborová organizace se v této souvislosti dohodly, že z bezpečnostních a administrativních důvodů budou podporovat výplatu mezd zaměstnancům bezhotovostní formou.
3.1.6 Cestovní náhrady budou poskytování zaměstnancům za podmínek a ve výši stanovené zákoníkem práce. Smluvní strany se dohodly, že budou podporovat výplatu cestovních náhrad v bezhotovostní formě, a to i v případě poskytnutí zálohy na cestovní náhrady.
3.1.7 Zaměstnavatel bude prostřednictvím příslušného pověřeného vedoucího zaměstnance informovat zaměstnance o způsob stanovení výše jeho mzdy a jednotlivých jejich složek.
3.2 Benefity
3.2.1 Zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci benefity, jejichž aktuální výčet a nastavení jsou ukotveny ve vnitřním benefitním předpisu zaměstnavatele.
3.2.2 Zaměstnavatel poskytne všem zaměstnancům příspěvek na stravování, jehož výše a způsob vyplácení je blíže stanoven ve vnitřním benefitním předpisu zaměstnavatele.
3.2.3 Zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům věcný nebo peněžní dar jako uznání a ocenění dlouholeté spolupráce, přičemž podrobnější podmínky tohoto nároku a výše a způsob vyplácení peněžitého daru jsou blíže stanoveny ve vnitřním benefitním řádu zaměstnavatele.
4.BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
4.1 Zaměstnavatel bude vytvářet podmínky pro bezpečné, nezávadné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, vyhledávat rizika, zjišťovat jejich příčiny a přijímat opatření k jejich odstranění).
4.2 Zaměstnavatel umožní odborové organizaci účast při jednáních týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, anebo jim poskytne informace o takovém jednání.
4.3 Zaměstnavatel bude zajišťovat školení a instruktáže všech nově přijímaných zaměstnanců, zaměstnanců převedených na jinou práci a zaměstnanců, u kterých se změnily pracovní podmínky. Zaměstnanci jsou povinni se těchto instruktáží nebo školení zúčastnit.
4.4 Zaměstnavatel bude zajišťovat ochranné pracovní pomůcky pro výkon činnosti zaměstnanců v souladu s vydaným seznamem osobních ochranných pracovních prostředků pro zaměstnance xxx
4.5 Vnitřní předpisy na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci budou před jejich vydáním projednány s odborovou organizací.
4.6 V oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci dále zaměstnavatel ve vztahu k odborové organizaci zejména
a) neprodleně odborovou organizaci informuje o pracovním úrazu zaměstnance, kde bylo nutné vyhledat lékařské ošetření, kde nastaly zdravotní komplikace a kde nastala pracovní neschopnost. Dle ustanovení ZP a NV 201/2010 se pak odborová organizace účastní na šetření pracovního úrazu s neschopností nad 3 dny, kdy se sepisuje Záznam o pracovním úrazu.
b) neprodleně informuje odborovou organizaci o možnosti výskytu infekční choroby na pracovišti, včetně opatření, která provedl, aby zamezil infikování zaměstnanců.
5.ÚPRAVA VZTAHŮ MEZI ZAMĚSTNAVATELEM A ODBOROVOU ORGANIZACÍ
5.1 Obecně
5.1.1 Zaměstnavatel bude respektovat právo každého zaměstnance být podle svobodné vůle odborově organizován a zabrání diskriminaci zaměstnanců pro jejich odborovou příslušnost nebo činnost nebo proto, že nejsou odborově organizováni. Odborová organizace se zavazuje respektovat právo zaměstnance se svobodně rozhodnout o tom, zda bude či nebude odborově organizován.
5.1.2 Odborová organizace bude pořádat schůze, konference a odborová jednání tak, aby nenarušila provoz jednotlivých zařízení zaměstnavatele.
5.1.3 Členové příslušného odborového orgánu odborové organizace jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozví při výkonu své funkce, pokud by porušením mlčenlivosti mohlo dojít prozrazení informací, které jsou u zaměstnavatele považovány za obchodní tajemství a jejichž prozrazením by došlo k ohrožení oprávněných zájmů Zaměstnavatele.
5.1.4 Zaměstnavatel se zavazuje:
a. umožnit zástupci odborové organizace předání informací o činnosti odborů v rámci školení nově nastupujících zaměstnanců;
b. vytvářet pro činnost odborové organizace materiální a organizační podmínky stanovené právními předpisy, zejména tím, že pro řádný výkon činnosti odborové organizaci na svůj náklad bude poskytovat místnost vybavenou vhodným nábytkem a uzamykatelnou skříní, přístupem k internetu a tiskárně, ve které umožní členům odborové organizace schůzky dle jejich potřeb, nástěnku umístěnou na viditelném a dobře přístupném místě na každém pracovišti a případně proplatit nezbytné kancelářské potřeby – papíry, šanony, euro-folie, propisky, ad.
c. Odborová organizace oznámí zaměstnavateli, že se osoby pověřené k zastupování odborů budou setkávat se zaměstnanci na pracovištích. Zaměstnavatel poskytne přístup do prostor, kde se zdržují zaměstnanci, jako jsou jídelny, kuřárny a místnosti, kde zaměstnanci tráví přestávky. Zástupci odborové organizace se budou moct setkávat se zaměstnanci na pracovišti bez přítomnosti nadřízených. Tyto schůzky se zaměstnanci nebudou narušovat péči o uživatele služby a běžný chod zařízení;
d. Odborová organizace s vedením jednotlivých poboček zaměstnavatele společně dohodne rozvrh informačních schůzek s pověřenými zástupci odborové organizace. Informační schůzky s odbory se budou konat v pracovní době, ale budou naplánovány tak, aby nenarušily chod zařízení. Na základě předchozí žádosti dostane odborová organizace od zaměstnavatele místnost vhodnou pro setkání se zaměstnanci bez přítomnosti nadřízených;
e. jednat s odborovou organizací o uzavření nové kolektivní smlouvy, případně o změně této kolektivní smlouvy;
f. ve vztahu k odborové organizaci spolurozhodovat, projednávat a informovat ji o věcech vymezených právními předpisy a touto kolektivní smlouvou;
g. poskytovat odborové organizaci v dostatečném předstihu informace a podklady nutné pro uplatňování práv odborové organizace podle právních předpisů a této kolektivní smlouvy.
h. na žádost podávat odborové organizaci nebo jejímu pověřenému zástupci požadovaná vysvětlení, přihlížet k jejím stanoviskům, návrhům a sdělovat, jaká případná opatření zaměstnavatel učinil na základě těchto návrhů.
5.2 Informování a projednání
5.2.1 Zaměstnavatel bude informovat odborovou organizaci a projednávat s ní záležitosti v rozsahu stanoveném v ZP a v této kolektivní smlouvě.
5.2.2 Zaměstnavatel projednává s odborovou organizací veškeré oblasti stanovené ZP.
5.2.3 Materiály pro účely projednání budou poskytnuty odborové organizaci doručením do datové schránky v dostatečném předstihu před termínem projednání, a to vždy dle vzájemné dohody obou stran. Podmínky projednání organizačních změn jsou stanoveny v odstavci 2.6.1 této smlouvy.
6.SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
6.1 Platnost a účinnost
6.1.1 Tato kolektivní smlouva se sjednává na období ode dne 1. 4. 2023 do 1. 4. 2025.
6.1.2 Účinnost této kolektivní smlouvy se sjednává ode dne 1. 4. 2023.
6.2 Řešení sporů
6.2.1 V případě vzniku sporu o výklad textu této kolektivní smlouvy nebo plnění závazků z této kolektivní smlouvy vyplývajících budou smluvní strany usilovat o jeho smírné vyřešení. Pokud smluvní strany nedosáhnou smírného řešení jejich sporu, budou postupovat podle příslušných právních předpisů, zejména pak podle zákona o kolektivním vyjednávání.
6.2.2 Stížnosti zaměstnanců a spory, které vzniknou z výkladu nebo provádění této kolektivní smlouvy ohledně plnění závazků, ze kterých vznikají nároky jednotlivým zaměstnancům, řeší v součinnosti se zástupcem odborové organizace ředitel zařízení, popřípadě zodpovědný zaměstnanec zaměstnavatele, který se věnuje dané oblasti.
6.3 Úplná smlouva
Tato kolektivní smlouva představuje úplnou dohodu zaměstnavatele a příslušných odborových organizací ji sjednávajících o jejím obsahu a nahrazuje veškeré předchozí dohody, kolektivní smlouvy či ujednání sjednané ať ústně či písemně.
6.4 Nadpisy
Nadpisy použité v této kolektivní smlouvě jsou zařazeny pro přehlednost textu a jsou bez významu pro účely výkladu jednotlivých ustanovení této kolektivní smlouvy.
6.5 Oddělitelnost ustanovení
Bude-li nebo stane-li se kterékoliv ustanovení této kolektivní smlouvy neplatným, nemá to vliv na platnost a účinnost ostatních ustanovení této kolektivní smlouvy.
6.6 Změny kolektivní smlouvy
6.6.1 O změně či doplnění této kolektivní smlouvy bude jednáno na návrh kterékoliv ze smluvních stran při změně právních předpisů, které se dotýkají závazků upravených v této kolektivní smlouvě, a to v rozsahu, v jakém budou příslušné závazky dotčeny.
6.6.2 Jakékoliv změny či dodatky této kolektivní smlouvy musí být sjednány v písemné podobě a řádně podepsány ze strany jejích smluvních stran. Vylučuje se možnost ústní změny této kolektivní smlouvy, jakož i tohoto ujednání o výlučnosti písemné změny této smlouvy.
6.6.3 Smluvní strany sjednávají rozsah možných změn kolektivní smlouvy v průběhu její účinnosti v čl. IV. Pracovněprávní nároky a podmínky, čl. V. Odměňování práce a čl. VIII. Zabezpečování sociálních podmínek zaměstnanců ve smyslu ustanovení § 8 odst. 5 zákona č.2/1991 sb. O kolektivním vyjednávání. V těchto případech se postupuje jako při uzavírání kolektivní smlouvy.
6.7 Prohlášení
6.7.1 Odborová organizace prohlašuje a potvrzuje, že jednotlivá ustanovení této kolektivní smlouvy jsou pro ni srozumitelná, je jí jasný obsah a význam jednotlivých ustanovení této kolektivní smlouvy, před uzavřením kolektivní smlouvy jí byla dána možnost konzultovat obsah a význam jednotlivých ustanovení této smlouvy s osobou, která je odborníkem v oblasti práva, a dostalo se jí plného vysvětlení jednotlivých ustanovení této kolektivní smlouvy a jejich významu.
6.7.2 Odborová organizace prohlašuje, že osoby tuto kolektivní smlouvu za ni podepisující jsou plně oprávněné tuto kolektivní smlouvu platně a řádně podepsat tak, aby odborovou organizaci zavázala. Odborová organizace prohlašuje a potvrzuje, že získala veškeré souhlasy nezbytné a nutné podle svých stanov a svých ostatních vnitřních předpisů k tomu, aby tato kolektivní smlouva pro ni představovala platný závazek.
6.7.3 Odborová organizace prohlašuje, že tato kolektivní smlouva je výsledkem vyjednávání se zaměstnavatelem a odborová organizace tuto kolektivní smlouvu uzavírá svobodně a vážně a nikoliv v tísni, pod nátlakem či za nápadně nevýhodných podmínek.
* * *
Na důkaz svého souhlasu se shora uvedeným smluvní strany v den dále uvedený níže připojily své podpisy:
V xxx dne
Zaměstnavatel:
xxx
xxx
V Praze dne
Odborová organizace:
xxx
xxx