Ko le k t iv n í s m lo u va

uzavřená mezi

a

ZO OS KOVO

zastupující zaměstnance příslušného zaměstnavatele

ks4

Obsah Kolektivní smlouvy:

Smluvní strany

HLAVAI.-ZÁKLADNÍUSTANOVENÍ

1.PŘEDMĚT KOLEKTIVNÍSMLOUVY

2.LEGISLATIVNÍ SOULAD

3.ROVNOST ZACHÁZENÍ, ZÁKAZ DISKRIMINACE

4.PLATNOST A ÚČINNOST

S. VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ

HLAVA II. - VZTAHY MEZI ZAMĚSTNAVATELEM A ZO

6.PRACOVNĚPRÁVNÍ OCHRANA ODBOROVÝCH FUNKCIONÁŘŮ

7.ZÁVAZEK ODBOROVÉ ORGANIZACE

8.ZÁVAZEK ZAMĚSTNAVATELE

9.PŘECHOD PRÁV A POVINNOSTÍ Z TÉTO KOLEKTIVNÍ SMLOUVY 10.PRÁVOSPOLUROZHODOVÁNÍ

11.PRÁVO NA PROJEDNÁNÍ

12.PRÁVO NA INFORMACE

13.PRÁVO KONTROLY

14.ZAJIŠTĚNÍ EFEKTIVNÍ ZAMĚSTNANOSTI

HLAVA III. - PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY

15.PRACOVNÍDOBA

16.PŘESTÁVKY V PRÁCI 17.PRUŽNÁPRACOVNÍDOBA 18.PRACOVNÍPOHOTOVOST

19.PRÁCE PŘESČAS

20.NOČNÍ PRÁCE

21.DOVOLENÁ

22.PRACOVNÍ CESTY

HLAVA IV. -SOCIÁLNÍ OBLAST (PÉČE O ZAMĚSTNANCE)

23.STRAVOVÁNÍZAMĚSTNANCŮ

24.PÉČE O ZDRAVÍ ZAMĚSTNANCŮ

25.PŘÍSPĚVEK NA UBYTOVÁNÍ 26.NEPLACENÉVOLNO

HLAVA V. -ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ

27.MZDA

28.ZAŘAZOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ DO TARIFNÍCH STUPŇŮ

29.POBÍDKOVÉ FORMY MZDY

30.OCEŇOVÁNÍ MIMOŘÁDNÝCH PODMÍNEK PRÁCE (PŘÍPLATKY, MZDOVÁ ZVÝHODNĚNÍ) 31 . ODMĚNA ZA PRACOVNÍ POHOTOVOST

32.MNOŽSTVÍ PRÁCE A PRACOVNÍ TEMPO

33.SPLATNOST MZDY

34.VÝPLATA MZDY - SRÁŽKY ZE MZDY 35 . DALŠÍ ZAMĚSTNANECKÉ VÝHODY

36.ODSTUPNÉ

37.PARITNÍ KOMISE

HLAVA VI.- BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI

38 . ZÁKLADNÍ US TANOVENÍ

39. PRÁVA ZAMĚSTNANCŮ

4 0. POVNNOSTI ZAMĚSTNAVATELE

41 . PREVENCE RIZIK

42.OSOBNÍ OCHRANNÉ PROSTŘEDKY, PRACOVNÍ ODĚVY A OBUV, MYCÍ, ČISTÍCÍ A DEZINFEKČNÍ PROSTŘEDKY

43.ÚČAST ZO NA ŘEŠENÍ OTÁZEK BOZP

44.KONTROLA ODBOROVÉ ORGANIZACE V OBLASTI BOZP

45.ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

SMLUVNÍ STRANY

(1)

(2)

HLAVA I.

ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

1.PŘEDMĚT KOLEKTIVNÍ SMLOUVY

1.1.Tato kolektivní smlouva upravuje individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci, za které smluvní strany tuto kolektivní smlouvu uzavřely, jakož i práva a povinnosti smluvních stran této kolektivní smlouvy, tedy zaměstnavatele a ZO.

2.LEGISLATIVNÍ SOULAD

2.1.Ustanovení této kolektivní smlouvy vychází z ratifikovaných mezinárodních úmluv, zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZP) a dalších zákonů a předpisů.

2.2.Pokud je v této kolektivní smlouvě odkaz na platný vnitřní předpis zaměstnavatele vydaný v souladu s právními předpisy a upravující pracovněprávní nárok zaměstnance, je rozhodující znění tohoto předpisu ke dni účinnosti této kolektivní smlouvy.

3.ROVNOST ZACHÁZENÍ, ZÁKAZ DISKRIMINACE

3.1.Práva vyplývající z pracovněprávních vztahů přísluší bez jakýchkoliv omezení a diskriminace.

4.PLATNOST A ÚČINNOST

4.1.Tato kolektivní smlouva nabývá platnosti dnem jejího podpisu s účinností od 1. 1.

2023, do 31.12.2025

4.2.Úprava tarifů, procento individuálního navýšení hodinové tarifní mzdy a úprava základní měsíční mzdy smluvní u THP zaměstnanců je řešeno ve Mzdové dohodě, která je nedílnou součástí této kolektivní smlouvy, Příloha č 2 - Mzdová dohoda.

5.VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ

5.1.Kontrolu plnění závazků vyplývajících z této kolektivní smlouvy budou provádět smluvní strany pololetně. Za první pololetí daného obchodního roku do konce měsíce července, za druhé pololetí do konce měsíce následujícího roku. Obchodní rok trvá od 1. 1. daného roku do 31.12. daného roku(,,Obchodní rok").

5.2.V případě neplnění této kolektivní smlouvy ze strany ZO nebo ze strany zaměstnavatele, bude výbor základní organizace (dále jen „VZO") nebo zaměstnavatel neprodleně informovat druhou stranu o způsobu nápravy .

5.3.Smluvní strany si sjednaly možnost změny této smlouvy ve smyslu ustanovení §8 odst. 5 zákona č. 2/1991 Sb. a to hlavy V. této smlouvy, maximálně jedenkrát za Obchodní rok.

HLAVA II.

VZTAHY MEZI ZAMĚSTNAVATELEM A ZO

6.PRACOVNĚPRÁVNÍ OCHRANA ODBOROVÝCH FUNKCIONÁŘŮ

6.1.Členové VZO, kteří jsou oprávněni spolurozhodovat se zaměstnavatelem, požívají zvýšenou ochranu v souladu se zákoníkem práce. V případě rozvázání pracovního poměru výpovědí nebo okamžitým zrušením ze strany zaměstnavatele v době jejich funkčního období a v době jednoho roku po jeho skončení, je zaměstnavatel povinen požádat VZO o předchozí souhlas k takovémuto opatření. Za předchozí souhlas se považuje též, jestliže odborová organizace písemně neodmítla udělit zaměstnavateli souhlas v době do 15 dnů ode dne, kdy byla o něj zaměstnavatelem požádána.

7.ZÁVAZEK ODBOROVÉ ORGANIZACE

7.1.Odborová organizace se zavazuje:

(a)přispívat u zaměstnavatele k zajištění sociálního smíru za předpokladu, že budou dodržována a plněna ustanovení právních předpisů a této kolektivní smlouvy,

(b)zvát pověřené zástupce zaměstnavatele na jednání VZO k řešení záležitostí společného zá jmu.

7.2.Členové VZO jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozví při výkonu své funkce v souladu s ustanovením § 276 , odst. 3, ZP, pokud by nedodržením mlčenlivosti mohlo dojít k poškození oprávněných zájmu zaměstnavatele. Tato povinnost trvá i po skončení výkonu funkce. Povinnost mlčenlivosti se nevztahuje na informace, o kterých je VZO, resp. jeho členové, povinen informovat zaměstnance podle ustanovení zákoníku práce.

8.ZÁVAZEK ZAMĚSTNAVATELE

8.1.Zaměstnavatel se zavazuje v odůvodněných případech majících vztah k odborové organizaci přizvat před přijetím rozhodnutí v předmětné věci pověřené zástupce VZO na jednání výkonných a řídících orgánů zaměstnavatele:

-pozvat pověřené zástupce orgánu odborové organizace na jednání řídících orgánů zaměstnavatele v otázkách týkajících se většího počtu zaměstnanců, příp. práv a oprávnění odborové organizace

-umožnit pro uplatnění práv odborové organizace součinnost s expertními organizacemi, příp. s funkcionáři a zaměstnanci OS KOVO,

-respektovat zvolené představitele odborové organizace, OS KOVO a ČMKOS (na všech stupních) a jednat s nimi,

-nevydávat vnitřní předpisy upravující oblasti upravené kolektivní smlouvou.

8.2.Zaměstnavatel umožní přístup do svých prostor předem ohlášeným členům a zaměstnancům odborového svazu KOVO (dále jen 11OS KOVO") a hostům, které si pozve ZO, a to za stejných podmínek, jako návštěvníkům zaměstnavatele.

9.PŘECHOD PRÁV A POVINNOSTÍ Z TÉTO KOLEKTIVNÍ SMLOUVY

9.1.Přechod práv a povinností z této kolektivní smlouvy se řídí platnou legislativou.

10.PRÁVO NA SPOLUROZHODOVÁNÍ

10.1.Za spolurozhodování považují smluvní strany situaci, kdy k provedení určitého právního jednání či k přijetí jiného opatření zaměstnavatele byl dán souhlas odborové organizace nebo bylo opatření učiněno v dohodě s ním. Odborová organizace má právo na spolurozhodování v následujících případech:

-výpovědi ze strany Zaměstnavatele nebo okamžitému zrušení pracovního poměru voleného člena Odborové organizace (§ 61, odst. 2 ZP),

-vydání, změny či zrušení Pracovního řádu (§306, odst. 4 ZP),

-stanovení rozvrhu čerpání dovolené (§ 217, odst. 1),

-stanovení výše náhrady mzdy v případech, kdy zaměstnavatel nemůže zaměstnancům přidělovat práci z důvodu dočasného omezení odbytu svých výrobků (viz§ 209 odst. 1 a 2 ZP)

10.2.Pokud odborová organizace zůstane v nečinnosti (tj. nereaguje v přiměřené době 15 kalendářních dnů) na písemnou žádost zaměstnavatele o souhlas s připravovaným právním jednáním či jiným opatřením, považuje se souhlas za udělený a zaměstnavatel může takovéto opatření bez dalšího učinit.

11.PRÁVO NA PROJEDNÁNÍ

11.1.Projednáním se rozumí jednání mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací za účelem dosažení shody. Projednání jednotlivých záležitostí bude vždy dokumentováno písemným zápisem:

-ekonomické situace zaměstnavatele a pravděpodobného hospodářského vývoje u zaměstnavatele lx za půl roku

-množství práce a pracovní tempo (§300, odst. 3 ZP),

-změn organizace práce,

-systému odměňování a hodnocení zaměstnanců a jejich změny,

-systému školení a vzdělávání zaměstnanců,

-opatření k vytváření podmínek pro zaměstnávání mladistvých, těhotných žen, osob pečujících o děti mladší 15 let a osob se zdravotním postižením,

-dalších opatření, která se týkají většího počtu zaměstnanců (pod pojmem větší počet zaměstnanců je míněna celá organizační jednotka úrovně N-1 a v Operations skupině také úrovně N-2),

-převodu práv a povinností podle § 338-342 ZP,

-opatření v souvislosti s hromadným propouštěním zaměstnanců podle § 62 ZP,

-nejnovějšího stavu a struktury zaměstnanců, pravděpodobného vývoje zaměstnanosti u zaměstnavatele, základních otázek pracovních podmínek a jejich změny,

-otázek v oblasti BOZP dle ZP,

-výpovědi a okamžitého zrušení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele (§61 odst.1 ZP),

-způsobu a rozsahu náhrady škody za pracovní úraz nebo nemoc z povolání,

-stížností zaměstnance na výkon práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů, požádá-li o to zaměstnanec (§276 odst. 9, ZP),

-opatřeních týkajících se hromadné úpravy pracovní doby, práce přesčas, možnost nařizovat práci ve dnech pracovního klidu a noční práci se zřetelem na bezpečnost a ochranu zdraví při práci (§99, ZP),

-zda se jedná o neomluvené zameškání práce (§348 odst. 3, ZP),

-výši požadované náhrady škody a obsah dohody o způsobu její náhrady, s výjimkou náhrady nepřesahující 1 000 Kč (§263 odst. 3, ZP).

11.2.Smluvní strany se zavazují při projednávání postupovat tak, aby projednání konkrétních problémů bylo vedeno snahou smluvních stran dosáhnout shody při jejich řešení. Zaměstnavatel informuje odborovou organizaci o přijetí nezbytných opatření, vedoucích ke zvýšení efektivnosti výroby.

12.PRÁVO NA INFORMACE

12.1.Zaměstnanci mají právo na informace. Informováním se podle příslušného právního předpisu a této kolektivní smlouvy rozumí předání nezbytných informací odborové organizaci. U informací o připravovaných nebo vydaných rozhodnutí v oblastech, u nichž právní předpis nebo tato kolektivní smlouva ukládá zaměstnavateli povinnost informovat, se zaměstnavatel zavazuje, že informace bude poskytovat podle specifikace v této kolektivní smlouvě. Zaměstnavatel bude informovat odborovou organizaci v následujících případech:

-vývoji ekonomických a obchodních ukazatelů závodu pravidelně s půlroční frekvencí na setkání s výborem odborové organizace

-činnosti Zaměstnavatele, jeho pravděpodobném vývoji, jeho důsledcích na životní prostředí a jeho ekologických opatřeních dle platné normy ISO

-o změnách právního postavení zaměstnavatele a jeho změnách, vnitřním uspořádání a osobě oprávněné jednat za zaměstnavatele v pracovněprávních vztazích a uskutečněných změnách v předmětu činnosti zaměstnavatele,

-základních otázkách pracovních podmínek a jejich změnách,

-nabídce volných pracovních míst na dobu neurčitou, která by byla vhodná pro další pracovní zařazení zaměstnanců pracujících u Zaměstnavatele v pracovním poměru uzavřeném na dobu určitou,

-bezpečnosti a ochraně zdraví při práci v rozsahu stanoveném v§ 101 až§ 106 odst. 1 ZP a§ 108 ZP a zvláštním zákonem,

-o vývoji průměrného výdělku podle jednotlivých kategorií, objemu vyplacených mzdových prostředků, a to vždy bez manažerských a smluvních mezd, o vývoji přepočteného stavu zaměstnanců celkem a vývoji počtu agenturních zaměstnanců celkem.

-čerpání sociálních nákladů zaměstnavatele (bez mzdových) na požádání odborové organizace, zpravidla jedenkrát za obchodní rok. A bude dvakrát do roku (k 30. 6. a 31. 12) zpracovávat formuláře o mzdách pro OS KOVO.

13.PRÁVO KONTROLY

13.1.Zaměstnavatel bude odborové organizaci poskytovat podklady potřebné k výkonu jejích

oprávnění podle právních předpisů, včetně práva kontroly dodržování pracovněprávních

předpisů, vnitřních předpisů a závazků vyplývajících z této kolektivní smlouvy, práva

kontroly nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předpisů o zaměstnanosti.

13.2.Odborová organizace má právo vykonávat u zaměstnavatele v přiměřeném rozsahu kontrolu dodržování zákoníku práce a ostatních pracovněprávních předpisů, vnitřních předpisů zaměstnavatele a závazků vyplývajících z této kolektivní smlouvy, právních předpisů o bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a o zaměstnanosti.

13.3.Týká-li se kontrola osobních údajů zaměstnance, které jsou předmětem ochrany osobnosti, lze je poskytnout jen postupem v souladu s právními předpisy .

13.4.Zaměstnavatel umožní v přiměřeném rozsahu a po předchozím souhlasu zaměstnavatele pohyb funkcionářů a pověřených členů odborové organizace v prostorách zaměstnavatele při dodržení předpisů zaměstnavatele a zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v souladu s platnými právními předpisy a interními předpisy zaměstnavatele.

13.5.Zaměstnavatel poskytne odborové organizaci na základě ustanovení§ 277 zákoníku práce na svůj náklad kancelář s tímto vybavením: kancelářský nábytek, telefon, mobilní telefon, internet. Zaměstnavatel bude hradit v přiměřené výši hradit náklady na údržbu, provoz a vybavení poskytnuté kanceláře a náklady na potřebné podklady.

13.6.Zaměstnavatel bude provádět bezplatně srážky a evidenci členských příspěvků na základě písemné dohody o srážkách ze mzdy a zasílat sražené částky neprodleně na účet odborové organizace u příslušného peněžního ústavu. Evidenci členských příspěvků bude poskytovat zaměstnavatel příslušnému zástupci odborového orgánu, konkrétně předsedovi ZO.

13.7.Zaměstnavatel přispěje na základě smlouvy ze svých nákladů nebo formou daru peněžité plnění na úhradu nákladů spojených s informováním zaměstnanců příslušným odborovým orgánem podle § 276 ZP. Tato smlouva bude oběma smluvními stranami uzavřena vždy nejpozději do 31. 1O. předcházejícímu roku, na který se dar poskytuje.

13.8.Pokud odborová organizace rozhodne o dlouhodobém uvolnění svého člena - předsedy ZO (přičemž rozhodnutí je v plné kompetenci členské schůze ZO nebo konference ZO) k výkonu funkce člena orgánu Odborové organizace na částečnou nebo plnou (celou) stanovenou týdenní pracovní dobu, zaměstnavatel bude rozhodnutí akceptovat a poskytne mu po tuto dobu pracovní volno s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku navýšeného o případná další plnění, na která zaměstnanci přiznávají nárok vnitřní předpisy zaměstnavatele. Uvedený funkcionář ZO zůstane po dobu uvolnění v pracovním poměru k zaměstnavateli, který mu vyplácí náhradu mzdy a Odborová organizace tuto mzdu refunduje, a to následovně:

Zaměstnavatel poskytuje uvolněnému zaměstnanci náhradu mzdy vždy v příslušném termínu výplaty mezd u Zaměstnavatele a Odborová organizace tuto náhradu Zaměstnavateli refunduje vždy ve výši 50 % a to na základě daňového dokladu vystaveného Zaměstnavatelem se splatností 14 dnů ode den doručení daňového dokladu Odborové organizaci.

Zaměstnavatel hradí pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti i pojistné na všeobecné zdravotní pojištění za dlouhodobě i krátkodobě uvolněné zaměstnance pro výkon funkce v odborech bez požadavku refundace tohoto pojistného na příslušném odborovém orgánu.

13.9.Zaměstnavatel poskytne krátkodobě uvolněným funkcionářům pro výkon odborové funkce nebo pro účast na školeních pořádaných ZO, na školeních pořádaných OS KOVO a na jednáních o pracovněprávních vztazích pracovní volno s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku, a to v maximálním rozsahu 37,5 hodin v kalendářním roce-:-

14.ZAJIŠTĚNÍ EFEKTIVNÍ ZAMĚSTNANOSTI

14.1.Zaměstnavatel projedná s VZO za mýšlené · strukturální změny, organizační nebo racionalizační opatření ovlivňující zaměstnanost, zejména opatření v souvislosti s hromadným propouštěním zaměstnanců před podáním výpovědí jednotlivým zaměstnancům.

14.2.Každý zaměstnanec má právo ucházet se o volné pracovní místo u za měs tnavatele . Zaměstnavatel za tímto účelem bude zveřejňovat nabídku volných pracovních míst, a to jak uvolňovaných (uvolněných), tak i nově zřizovaných . Nabídka bude zveřejňována na firemních kariérních stránkách a na definované nástěnce a bude obsahovat zejména požadavky na kvalifikaci, délku praxe, jakož i oznámení data možného nástupu.

HLAVA III.

PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY

15.PRACOVNÍDOBA

15.1.Stanovená týdenní pracovní doba u zaměstnavatele činí 37,5 hodin týdně. Takto upravená pracovní doba je pracovní dobou zákonnou a jedná se o čistou pracovní dobu bez přestávek na jídlo aoddech.

15.2.Zaměstnavatel může se zaměstnancem sjednat v pracovní smlouvě kratší než stanovenou týdenní pracovní dobu. Kratší pracovní doba nemusí být rozvržena na všechny pracovní dny. V případě kratší pracovní doby zaměstnanci náleží mzda odpovídající této kratší pracovní době.

15.3.Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma pracovními směnami a v týdnu stanoví zaměstnavatel dle pracovněprávních předpisů.

15.4.Pravidla pro nepřetržitý provoz stanoví zaměstnavatel vnitřním předpisem. Písemný rozvrh pracovní doby pro nepřetržitý provoz vypracuje zaměstnavatel a seznámí s ním zaměstnance nejpozději 2 týdny před začátkem období, na který je vypracován, pokud se nedohodl se zaměstnancem jinak Průměrná týdenní pracovní doba bez práce přesčas u nepřetržitého provozu nesmí přesáhnout stanovenou týdenní pracovní dobu v období od 1.

1.po dobu 52 týdnů po sobě jdoucích.

16.PŘESTÁVKY V PRÁCI

16.1.Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci nejdéle po šesti hodinách nepřetržité práce pracovní přestávku na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut. Jde-li o práce, které nemohou být přerušeny, musí být zaměstnanci i bez přerušení práce zajištěna přiměřená doba na jídlo a oddech. Poskytnuté přestávky na jídlo a oddech se nezapočítávají do pracovní doby.

16.2.Tam, kde je to stanoveno závazným rozhodnutím orgánu hygienické služby a u činnosti jednotvárné a jednostranně zatěžující organismus a pokud je nezbytné nepřetržité používání osobních ochranných pracovních prostředků (,,OOPP ") k omezení působení rizikových faktorů při práci a nelze-li je vyloučit, musí být tyto činnosti přerušovány bezpečnostními přestávkami, které jsou výkonem práce a započítávající se do pracovní doby.

16.3.Rozvržení přestávek v práci stanoví zaměstnavatel vnitřním předpisem

17.PRUŽNÁPRACOVNÍDOBA

17.1.V zájmu lepšího využívání pracovní doby a uspokojování osobních potřeb zaměstnanců je v rámci společnosti uplatňována pružná pracovní doba. Pravidla pro využívání pružné pracovní doby stanoví zaměstnavatel vnitřním předpisem.

18.PRACOVNÍPOHOTOVOST

18.1.Pracovní pohotovost může zaměstnavatel na zaměstnanci požadovat, jen jestliže se o tom se zaměstnancem dohodne. Za dobu pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci odměna dle platné legislativy. Za výkon práce v době pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci mzda, odměna za tuto dobu nepřísluší. Výkon práce v době pracovní pohotovosti nad stanovenou týdenní pracovní dobu je prací přesčas. Pracovní pohotovost, při které k výkonu práce nedojde, se do pracovní doby nezapočítává .

19.PRÁCE PŘESČAS

19.1.Práci přesčas je možné konat jen výjimečně. Práci přesčas může zaměstnavatel zaměstnanci nařídit jen z vážných provozních důvodů . Nařízená práce přesčas nesmí činit v průměru více než 8 hodin v jednotlivých týdnech a 150 hodin v kalendářním roce. Práci přesčas lze nařídit i na dobu nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami a ve dnech pracovního klidu jen výjimečně v souladu s platnou legislativou.

19.2.Zaměstnavatel může požadovat práci přesčas nad rámec uvedený v odst. 1 tohoto ustanovení pouze na základě dohody se zaměstnancem.

19.3.Celkový rozsah práce přesčas nesmí činit v průměru více než 8 hodin týdně v období od 1.

1.po dobu 52 týdnů po sobě jdoucích.

19.4.Do počtu hodin nejvýše přípustné práce přesčas ve vyrovnávacím období se nezahrnuje práce přesčas, za kterou bylo zaměstnanci poskytnuto náhradní volno.

20.NOČNÍ PRÁCE

20.1.Délka směny zaměstnance pracujícího v noci nesmí překročit 8 hodin (včetně přestávky) v rámci 24 hodin po sobě jdoucích. Není-li to z provozních důvodů možné, je zaměstnavatel povinen rozvrhnout stanovenou týdenní pracovní dobu tak, aby průměrná délka směny nepřekročila 8 hodin v období nejdéle 26 týdnů po sobě jdoucích.

20.2.Zaměstnavatel je povinen na své náklady zajistit, aby zaměstnanec pracující v noci absolvoval pracovnělékařské prohlídky v zákonem stanoveném rozsahu.

21.DOVOLENÁ

21.1.Výměra dovolené činí 5 týdnů v kalendářním roce.

21.2.Dobu čerpání dovolené určuje zaměstnavatel podle rozvrhu čerpání dovolené vydaného s předchozím souhlasem odborové organizace. Určenou dobu čerpání dovolené je zaměstnavatel povinen oznámit zaměstnanci písemně alespoň 14 kalendářních dnů předem, pokud se nedohodne se zaměstnancem na kratší době.

22.PRACOVNÍCESTY

22.1.Zaměstnavatel může vyslat zaměstnance na dobu nezbytné potřeby (s ohledem na druh vykonávané práce) na pracovní cestu, je-li možnost vysílat zaměstnance na pracovní cesty dohodnuta se zaměstnancem.

HLAVA IV.

SOCIÁLNÍ OBLAST (PÉČE O ZAMĚSTNANCE)

23.STRAVOVÁNÍZAMĚSTNANCŮ

23.1.Podmínky stravování zaměstnanců stanoví zaměstnavatel vnitřním předpisem.

23.2.Nárok za poskytnutí příspěvku na jedno jídlo mají zaměstnanci za každou odpracovanou směnu; za směnu se v tomto ohledu považuje den, v němž zaměstnanec odpracuje minimálně 3,5 hodiny. Části směn v různých dnech se nesčítají.

23.3.Smluvní strany zhodnotí podmínky závodního stravování a kvality poskytovaného hlavního jídla nejméně v rámci vyhodnocení této kolektivní smlouvy.

24.PÉČE O ZDRAVÍ ZAMĚSTNANCŮ

24.1.Zaměstnavatel učiní všechna potřebná opatření k vytváření a ochraně zdravých podmínek a zdravého způsobu života a práce.

24.2.Zaměstnavatel v zájmu zabezpečení zdravých životních a pracovních podmínek zejména :

(a)bude organ izov at a kontrolovat př i své činnosti dodržování hygienických zásad a opatření proti výskytu přenosných a jiných nemocí , včetně nemocí zpovolání,

(b)bude soustavně pečovat o podmínky osobní hygieny zaměstnanců,

(c)bude zajišťovat pracovnělékařské služby prostřednictvím uzavření smlouvy o poskytování pracovnělékařských služeb se smluvním poskytovatelem pracovnělékařských služeb zaměstnavatele,

(d)zabezpečí a uhradí vykonání pracovnělékařských prohlídek u všech zaměstnanců (periodické, vstupní, popřípadě mimořádné , výstupní či následné),

(e)při zařazování zaměstnanců do práce nebo k jiné činnosti, popřípadě na převedení na určitou práci nebo na jinou činnost (podle lékařského posudku poskytovatele pracovnělékařských služeb, resp. příslušného krajského úřadu) nepřipustí , aby zaměstnanec vykonával práce, jejichž výkon by neodpovídal jeho schopnostem nebo zdravotní způsobilosti,

(f)zajistí specifické pracovnělékařské služby zaměstnancům pracujícím v noci,

(g)zajistí potřebný počet zaměstnanců, kteří budou organizovat poskytnutí první pomoci, budou zajišťovat přivolání zejména lékařské pomoci a ve spolupráci se smluvním poskytovatelem pracovnělékařských služeb zajistí jejich vyškolení a vybavení v rozsahu odpovídajícím rizikům vyskytujícím se na pracovišti.

24.3.Zaměstnavatel zajistí na všech pracovištích v souladu s traumatologickým plánem a uhradí v rozsahu dohodnutém se smluvním poskytovatelem pracovnělékařských služeb prostředky pro poskytnutí první pomoci a vybaví tato pracoviště prostředky pro přivolání zdravotnické záchranné služ by.

25.PŘÍSPĚVEK NA UBYTOVÁNÍ

25.1.Zaměstnanci může být poskytnut příspěvek na ubytování až do výše 6.000 Kč/měsíčně po dobu maximálně 12 měsíců.

25.2.Příspěvek na ubytování může být zaměstnanci přiznán v mimořádných případech, především v souvislosti s nástupem do zaměstnání k zaměstnavateli a s tím spojenou změnou bydliště zaměstnance.

25.3.Další podmínky přiznání příspěvku na ubytování může stanovit zaměstnavatel vnitřním předp isem.

26.NEPLACENÉ VOLNO

26.1.Zaměstn anec má možnost nad rámec řádné dovolené čerpat neplacené volno bez náhrady mzdy, zejména v případě potřeby řešení sociálních, zdravotních či jiných osobních záležitostí, pokud tomu nebrání provozní důvody zaměstnavatele a pokud je neplacené volno předem písemně odsouhlaseno na základě formuláře „Žádost o neplacené volno". Žádost schvaluje přímý nadřízený zaměstnance, vedoucí příslušného útvaru a personální ředitel.

HLAVA V. ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ

27.MZDA

27.1.Úprava tarifů, procento individuálního navýšení hodinové tarifní mzdy a úprava základní měsíční mzdy smluvní u THP zaměstnanců je řešeno ve Mzdové dohodě, která je součástí této kolektivní smlouvy, Příloha č 2 - Mzdová dohoda.

27.2.Mzdová dohoda s účinností od 1.1.2023 do 31.12.2023 je nedílnou součástí této Kolektivní smlouvy

27.3.Pro následující období bude Mzdová dohoda uzavírána s platností dnem jejího podpisu a účinností vždy od 1. 1. do 31. 12. prosince roku, na kterýse uzavírá.

27.4.Mzdová dohoda bude na následující období vyjednána a uzavřena nejpozději do 30. listopadu předchozího roku.

27.5.Podmínky pro poskytování mzdy musí být stejné pro muže a ženy. Za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty přísluší všem zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda. Stejnou prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo srovnatelné složitosti, odpovědnosti a namáhavosti, která se koná ve stejných nebo srovnatelných pracovních podmínkách a při stejné nebo srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích práce.

27.6.Složitost, odpovědnost a namáhavost práce se posuzuje podle stupně vzdělání, rozsahu dalšího vzdělání a praktických znalostí a dovedností potřebných pro výkon této práce, podle složitosti předmětu práce a pracovní činnosti, podle organizační a řídící náročnosti, podle míry odpovědnosti za škody a za zdraví a bezpečnost, podle fyzické, smyslové a duševní zátěže a působení negativních vlivů práce.

27.7.Pracovní podmínky se posuzují podle obtížnosti pracovních režimů vyplývajících z rozvržení pracovní doby, například do směn, dnů pracovního klidu, na práci v noci, na práci odpoledne nebo na práci přesčas, podle škodlivosti, nebo obtížnosti práce dané působením jiných negativních vlivů pracovního prostředí a podle rizikovosti pracovního prostředí.

27.8.Pracovní schopnosti a pracovní způsobilost zaměstnance se posuzuje podle odborné a duševní způsobilosti, smyslových předpokladů, popřípadě podle tělesné způsobilosti konat danou práci.

27.9.Pracovní výkonnost se posuzuje podle intenzity a kvality prováděných prací, pracovních schopností a pracovní způsobilosti a výsledky práce se posuzují podle množství a kvality.

27.10.Mzda musí být stanovena písemně před výkonem práce, za kterou tato mzda přísluší.

27.11.Výše minimální mzdy:

(a)pro stanovenou týdenní pracovní dobu a pro zaměstnance odměňované měsíční mzdou se minimální mzda řídí platnou legislativou.

(b)zaměstnanci, který má sjednanou kratší pracovní dobu nebo který neodpracoval v kalendářním měsíci příslušnou pracovní dobu odpovídající stanovené týdenní pracovní době, se měsíční sazby zaručené mzdy snižují úměrně odpracované době.

27.12.Do hrubé mzdy se pro účely jejího porovnání s výší minimální mzdy nezapočítá mzda za práci přesčas (dosažená mzda a příplatek), příplatek za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí a za práci v sobotu a neděli, odměna za pracovní pohotovost ani cestovní náhrady či jiné náhrady nákladů.

27.13.Nedosáhne-li mzda zaměstnance v kalendářním měsíci výše zaručené mzdy, která mu náleží, zaměstnavatel zaměstnanci rozdíl doplatí.

28.ZAŘAZOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ DO TARIFNÍCH STUPŇŮ

28.1.Zaměstnanec dělnické kategorie (,,zaměstnanec kategorie D") se zařadí na základě druhu práce sjednané v pracovní smlouvě a v jejím rámci na něm požadovaných prací a plnění kvalifikačních předpokladů, případně požadavků do tarifního stupně a tarifní třídy, podle aktuálního mzdového řádu zaměstnavatele. Tento mzdový řád pro hodnocení a zařazení pracovních činností u zaměstnavatele je součástí mzdového systému zaměstnavatele. Pokud není práce ve mzdovém řádu uvedena, zařadí zaměstnavatel zaměstnance do tarifního stupně, který je porovnatelný z hlediska složitosti, odpovědnosti, psychické a fyzické náročnosti.

28.2.Zaměstnanci v technickohospodářských funkcích (,,zaměstnanci kategorie THP") mají mzdu sjednanou na základě individuální dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem

28.3.Zaměstnancům odměňovaným měsíční mzdou, kteří mají sjednanou kratší pracovní dobu anebo kteří neodpracovali v měsíci všechny pracovní dny, náleží poměrná část měsíční mzdy ve výši odpovídající odpracované době .

29.POBÍDKOVÉ FORMY MZDY

29.1.Kritéria pro výplatu prémie stanoví zaměstnavatel v mzdovém předpisu.

30.OCENĚNÍ MIMOŘÁDNÝCH PODMÍNEK PRÁCE (PŘÍPLATKY, MZDOVÁ ZVÝHODNĚNÍ)

30.1.Za dobu práce v sobotu a v neděli přísluší zaměstnanci za hodinu práce v sobotu nebo v neděli dosažená mzda a příplatek ve výši 10 % průměrného hodinového výdělku.

30.2.Mzda a náhrada mzdy za svátek

(a)za dobu práce ve svátek přísluší zaměstnanci dosažená mzda a náhradní volno v rozsahu práce konané ve svátek, které mu bude poskytnuto nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po výkonu práce ve svátek nebo v jinak dohodnuté době. Za dobu čerpání náhradního volna přísluší zaměstnanci náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku. Zaměstnavatel se může se zaměstnancem dohodnout na poskytnutí příplatku k dosažené mzdě ve výši průměrného výdělku místo náhradního volna.

(b)zaměstnanci, který nepracoval proto, že svátek připadl na jeho obvyklý pracovní den, přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku nebo jeho části za mzdu nebo část mzdy, která mu ušla v důsledku svátku

30.3.Za práci v odpolední směně konané v době od 14:00 do 22:00 přísluší zaměstnanci k dosažené mzdě příplatek ve výši 5% průměrného výdělku. Příplatek je možné přiznat při odpracování minimálně 3 hodin v odpolední směně. Příplatek není možné přiznat zaměstnancům pracujícím v nepřetržitém režimu, a dále zaměstnanci, který pracuje přesčas nebo si napracovává poskytnuté volno nebo zaměstnanci, kterému byla na jeho žádost přesunuta pracovnídoba.

30.4.Za práci v noci přísluší zaměstnanci dosažená mzda a příplatek ve výši 10% průměrného výdělku dle platné legislativy. Za práci v noci se považuje práce konaná v době od 22.00 do

6.00 hodin následujícího dne.

30.5.Zaměstnanec kategorie D, který byl dlouhodobě nebo dočasně pověřen vedením skupiny minimálně 4 zaměstnanců a který nemá tuto povinnost zahrnutou v popisu pracovní pozice, zaměstnavatel poskytne příplatek za vedení. Příplatek za vedení přiznává nadřízený zaměstnanec formou potvrzení do pracovního listu, a to ve výši 10 Kč/hod. za dobu, kdy zaměstnanec skutečně vedl skupinu minimálně 4 zaměstnanců.

30.6.Zaměstnanci, který pracuje v nepřetržitém pracovním režimu, přísluší příplatek ve výši 10 Kč za každou odpracovanou hodinu, jedná-li se o zaměstnance předvýroby nebo režijního dělníka. Zaměstnancům provozu montáž přísluší příplatek za práci v nepřetržitém režimu ve výši 10 Kč za každou odpracovanou hodinu.

31.ODMĚNA ZA PRACOVNÍ POHOTOVOST

31.1.Zaměstnanci přísluší při pracovní pohotovosti odměna stanovená v zákoníku práce.

32.MNOŽSTVÍ PRÁCE A PRACOVNÍ TEMPO

32.1.Zaměstnavatel může po projednání s odborovou organizací určit množství práce a požadované tempo normou spotřeby práce, přitom vezme v úvahu fyziologické a neuropsychické možnosti zaměstnanců, předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a čas na přirozené potřeby, jídlo a oddech.

32.2.Zaměstnavatel je povinen zabezpečit, aby podmínky uvedené v předchozím odstavci tohoto ustanovení a předpoklady pro uplatnění norem spotřeby práce byly vytvořeny před zahájením práce. Zaměstnavatel seznámí zaměstnance s požadovaným množstvím práce, s pracovním tempem, případně normami spotřeby práce před zahájením práce a nesmí je zpětně měnit.

33.SPLATNOST MZDY

33.1.Mzda je splatná po vykonání práce, a to nejpozději do konce následujícího kalendářního měsíce. Obvyklým termínem výplaty mzdy je 13. den kalendářního měsíce po měsíci, ve kterém zaměstnanci vznikl nárok na mzdu nebo některou její složku.

34.VÝPLATA MZDY - SRÁŽKY ZE MZDY

34.1.Mzda se vyplácí zaměstnanci v penězích a zaokrouhluje se na celé koruny směrem nahoru poukázáním mzdy na náklad a nebezpečí zaměstnavatele na jeden účet určený zaměstnancem zřízený u peněžního ústavu v ČR.

34.2.Zaměstnavatel je oprávněn provést zaměstnanci srážky ze mzdy a z jiných příjmů z pracovněprávního vztahu jen:

(a)v případech stanovených zákoníkem práce nebo zvláštním předpisem;

(b)na základě dohody o srážkách.

35.DALŠÍ ZAMĚSTNANECKÉ VÝHODY

35.1.Pro zajištění dlouhodobé stabilizace zaměstnanců a posílení sociálních jistot bylo dohodnuto, že zaměstnavatel bude přispívat zaměstnancům, kteří nejsou ve zkušební době, na penzijní připojištění částkou 700,- Kč měsíčně za podmínky vlastního spoření zaměstnance v minimální hodnotě příspěvku 300,- Kč měsíčně.

35.2.Při neomluvené absenci nárok na příspěvek v daném měsíci zaměstnanci nevzniká. Při nesplnění podmínky vlastního spoření dle bodu 35.1. nárok na příspěvek v daném měsíci zaměstnanci nevzniká.

36.ODSTUPNÉ

36.1.Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v§ 52 písm. a) až c) zák. práce nebo dohodou z týchž důvodů, přísluší při skončení pracovního poměru odstupné odpovídající průměrnému výdělku dle § 67 zákoníku práce s ohledem na délku trvání pracovního poměru u zaměstnavatele, a navíc jednonásobek průměrného výdělku. Dochází-li k rozvázání pracovního poměru z výše uvedených důvodů s následnou dohodou na podnět zaměstnavatele, může být odstupné zvýšeno o násobek odpovídající zkrácené výpovědní době.

36.2.Při výpovědi dle§ 52 písm. d) zák. práce nebo dohodou z týchž důvodů náleží zaměstnanci odstupné dle zákoníku práce (§ 67 odst. 2) zák. práce).

36.3.Není-li dohodnuto jinak, vyplácí se odstupné po skončení pracovního poměru v nejbližším výplatním termínu spolu s poslední mzdou.

37.PARITNÍ KOMISE

37.1.Pro řešení sporů zřizují smluvní strany této kolektivní smlouvy paritně složenou čtyřčlennou komisi. Dva zástupce do této komise jmenuje svým rozhodnutím jednatel zaměstnavatele a dva zástupce svým rozhodnutím odborová organizace. Statut této komise je součástí této kolektivní smlouvy jako příloha.

37.2.Při řešení sporů ve věci plnění kolektivní smlouvy, ze kterých nevznikají individuální nároky zaměstnancům a spory o výklad kolektivní smlouvy, se spor považuje za vyřešený, je-li rozhodnutí paritní komise přijato jako jednomyslné oběma stranami zúčastněnými na jednání komise. Nedohodnou-li se smluvní strany, jde o spor, při kterém lze uplatnit postup vyplývající ze zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů.

37.3.Individuální spor ve věci plnění kolektivní smlouvy, ze kterého vznikají individuální nároky zaměstnance, řeší nadřízený stěžovatele a pověřený člen odborové organizace. Nedojde-li k vyřízení sporu do 10 dnů ode dne doručení podnětu zaměstnance, sdělí mu nadřízený tuto skutečnost a postoupí spor komisi. Dohodovací komise posoudí a navrhne řešení. Uvedeným postupem není dotčeno právo zaměstnance kdykoliv vymáhat nároky u soudu.

37.4.Stížnost zaměstnance týkající se zaměstnavatele a jednání jeho zaměstnanců bude projednána bez zbytečného odkladu ředitelem/jednatelem zaměstnavatele či jím určenou osobu a předsedou odborové organizace. Nedojde-li na této úrovni k dohodě, bude stížnost postoupena do 10 pracovních dnů k řešení paritní komisi. Ta je povinna se ke stížnosti vyjádřit a informovat stěžovatele.

HLAVA VI.

BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI

38.ZÁKLADNÍUSTANOVENÍ

38.1.Zaměstnavatel je povinen zajistit svým zaměstnancům bezpečnost a ochranu zdraví při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce.

38.2.Zaměstnavatel stanovujepříslušnáškolenívčetněškolenívedoucích zaměstnanců voblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (,,BOZP"). BOZP zaměstnavatel řeší osobou odborně způsobilou v oblasti rizik - buďto prostřednictvím externí spolupráce nebo prostřednictvím svého zaměstnance.

38.3.Náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci hradí zaměstnavatel, není-li v právních předpisech uvedeno jinak.

39.PRÁVA ZAMĚSTNANCŮ

39.1.Zaměstnanec:

(a)má právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na informace o rizicích jeho práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením;

(b)má právo a povinnost podílet se na vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, a to zejména uplatňováním stanovených a zaměstnavatelem přijatých opatření a svou účastí na řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

40.POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE

40.1.Kromě základních povinností uvedených v ustanovení§ 103 ZP, zaměstnavatel bude

(a)vytvářet podmínky pro bezpečné, nezávadné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k prevenci rizik v souladu s ustanovením § 102 ZP;

(b)vyšetřovat příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu za účasti zaměstnance (pokud to zdravotní stav zaměstnance dovoluje) a za účasti zástupce odborové organizace a bez vážných důvodů nebude měnit stav na míst ě úrazu a v souladu s ustanovením§ 105 ZP;

(c)zajišťovat, aby pracoviště a . pracovní podmínky pro zaměstnance odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí;

(d)zajišťovat, aby stroje, technická zařízení, dopravní prostředky, přístroje a nářadí byly z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vhodné pro práci , při které budou používány;

(e)organizovat práci, stanovit a provádět pracovní postupy tak, aby byly dodržovány zásady bezpečného chování na pracovištích.

40.2.Zaměstnavatel bude provádět vyhodnocení stavu BOZP, tj. rozbor příčin jeho nedostatků a z toho vyplývající opatření s určením vedoucích zaměstnanců odpovídajících za jejich realizaci. Výsledky tohoto vyhodnocení sdělí zaměstnavatel VZO.

41 .PREVENCE RIZIK

41.1.Zaměstnavatel bude provádět úkoly v prevenci profesních rizik.

41.2.Zaměstnavatel a ZO se dohodli, že je v jejich zájmu soustavně snižovat a eliminovat profesionální rizika a snižovat intenzitu a dobu působení rizikových faktorů. Zaměstnavatel bude zajišťovat:

(a)technická a organizační opatření k zajištění bezpečného pracovního prostředí;

(b)systém výchovy zaměstnanců v BOZP;

(c)odpovědnost příslušných zaměstnanců za plnění úkolů v BOZP a návazně zakotvení stavu BOZP v systému jejich odměňování;

(d)kvalitní šetření příčin pracovního úrazu, nemoci z povolání a jiných poškození zdraví z práce a následných účinných opatření k prevenci podobných příčin;

(e)zásady, ale i konkrétní pokyny pro zajištění první pomoci a s těmito pokyny prokazatelně seznamovat zaměstnance.

42.OSOBNÍ OCHRANNÉ PRACOVNÍ PROSTŘEDKY, PRACOVNÍ ODĚVY A OBUV, MYCÍ, ČISTÍCÍ A DEZINFEKČNÍ PROSTŘEDKY

42.1.Zaměstnavatel poskytne zaměstnanci bezplatně:

a)tam, kde nelze riziko odstranit nebo dostatečně omezit technickými prostředky nebo opatřeními v oblasti organizace práce, osobní ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené prováděcím právním předpisem,

b)v prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci opotřebení nebo znečištění, jako osobní ochranné pracovní prostředky též pracovní oděv a obuv,

c)mycí, čistící a dezinfekční prostředky na základě zhodnocení rozsahu znečištění zaměstnanců při práci nebo jejich ohrožení dráždícími látkami.

42.2.Pravidla poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích , čistících a

dezinfekčních prostředků zaměstnancům stanoví zaměstnavatel interní směrnicí.

43.ÚČAST ZO NA ŘEŠENÍ OTÁZEK BOZP

43.1.VZO a zaměstnavatel (odborně způsobilí zaměstnanci) jsou povinni spolupracovat k prevenci rizik tak, aby zaměstnavatel mohl zajistit bezpečné, nezávadné a zdraví neohrožující pracovní podmínky.

43.2.Zaměstnavatel může umožnit VZO účast při jednáních týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

43.3.Zaměstnavatel zpřístupní VZO právní a ostatní předpisy k zajištění BOZP a doklady uvedené v§ 108 odst. 6 ZP. Zaměstnavatel umožní VZO při kontrolách orgánů, kterým přísluší výkon kontroly podle zvláštních právních předpisů, přednést své připomínky.

44.KONTROLA ODBOROVÉ ORGANIZACE V OBLASTI BOZP

44.1.Odborová organizace je oprávněna kontrolovat způsoby, kterými zaměstnavatel plní úkoly v oblasti BOZP vyplývající z právních a dalších předpisů k zajištění BOZP, zejména:

(a)dodržování zákazu výkonu některých druhů prací ženami a mladistvými;

(b)dodržování pracovních, popřípadě klidových přestávek, odpočinku mezi směnami a nepřetržitého odpočinku;

(c)dodržování předpisů o registraci a evidenci pracovních úrazů;

(d)realizaciopatření ke zlepšeníBOZP uložených zaměstnavateli vnějšími orgány (Inspektorát bezpečnosti práce apod.) a účinnost těchto opatření.

44.2.Na základě výsledků kontrolní činnosti má VZO právo požadovat na zaměstnavateli:

(a)dodržování právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP zaměstnavatelem;

(b)odstranění závad a nedostatků zjištěných v oblasti BOZP;

(c)přijetí preventivních opatření k zábraně vzniku pracovních úrazů, nemocí z povolání a jiných poškození zdraví z práce a opatření proti opakování těchto případů.

45.ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

45.1.Možnost změny této Kolektivní smlouvy uvedené v ustanovení článku Chyba! Nenalezen zdroj odkazů. se týká i prodloužení její účinnosti.

45.2.O změně či doplnění této kolektivní smlouvy bude jednáno na návrh kterékoliv smluvní strany při změně právních předpisů, které se dotýkají závazků upravených v této kolektivní smlouvě, a to v rozsahu, v jakém budou příslušné závazky dotčeny. Pokud nové či novelizované právní předpisy umožní sjednat i závazky, které v době uzavírání této kolektivní smlouvy právní řád neumožňoval, bude případně jednáno o takové změně.

45.3.Jednání o změnách kolektivní smlouvy na období nového Obchodního roku bude zahájeno nejpozději do 31. 1. předchozího Obchodního roku s tím, že v tomto termínu bude upřesněn mezi smluvními stranami postup vyjednávání.

45.4.Obě strany jsou povinny plnit své povinnosti dle §29 ZP.

45.5.Pracovní smlouva, v níž je sjednána nižší mzda, než náleží podle této kolektivní smlouvy, je v této části neplatná.

45.6.Nedílnou součástí této kolektivní smlouvy je Příloha č 1 Statut paritní komise.

45.7.Kolektivní smlouva je vyhotovena a podepsána ve čtyřech vyhotoveních, přičemž každá smluvní strana obdrží dvě vyhotovení.

Použité zkratky

OS KOVO - Odborovýsvaz KOVO

ZO, ZO OS KOVO - Základní organizace .Odborového svazu KOVO VZO - Výbor základní organizace

D - zaměstnanec v dělnické kategorii

THP - zaměstnanec v technickohospodářské funkci BOZP - bezpečnost a ochrana zdraví při práci OOPP - osobní ochranné pracovní prostředky

ZP - Zákoník práce

Dne 10.11.2022

STATUT PARITNÍ KOMISE

(dále jen „komise")

1.1.Komise je složená ze čtyř zástupců. Dva zástupce svým rozhodnutím jmenuje ředitel/jednatel zaměstnavatele a dva zástupce nominuje VZO svým usnesením, a to na dobu účinnosti kolektivní smlouvy. Smluvní strany se dohodly, že obě strany budou do komise jmenovat (nominovat) především takové zástupce, kterým je známa problematika předmětu jednání komise .

1.2.Předsedou této komise je pověřený zástupce zaměstnavatele a jeho pověřeným zástupcem (místopředsedou) zástupce ZO OS KOVO. Členství v této komisi je nezastupitelné.

1.3.Komise je usnášeníschopná pouze za přítomnosti všech jejích zástupců. V případě hlasování, které se provádí aklamací a je možné pouze za účasti členů komise (v případě pozvaných hostů či stěžovatelů budou tito po dobu hlasování vykázáni z místnosti), má každý zástupce v komisi jeden hlas. V případě rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedy komise.

1.4.V případě podnětů pro komisi ze strany zaměstnavatele, VZO OS KOVO nebo jakéhokoliv zaměstnance bude postupováno následujícím způsobem:

(a)žádost nebo stížnost bude předána písemně řediteli/jednateli, kopie na VZO OS KOVO, v případě žádosti v oblasti hodnocení a zařazování prací do stupňů podané zaměstnancem

musí být podepsána přímým nadřízeným zaměstnance,

(b)v ostatních případech podpis nadřízeného není nutný,

(c)ředitel/jednatel nebo jim pověřený zaměstnanec jakýkoliv podnět pro komisi zaeviduje a připraví pro vlastní jednání veškeré podklady, které v předstihu minimálně 7 dnů před jednáním předá jednotlivým členům komise. Jednání komise svolává její předseda prokazatelnou formou.

1.5.Cílem jednání je dosáhnou shody a předejít zbytečným právním sporům a hledání optimálního řešení, které nepoškodí oprávněné nároky zaměstnance.

1.6.Ze zasedání komise se pořizuje písemný zápis, který spolupodepisují všichni přítomní členové komise účastni na zasedání.

1.7.Se závěry a rozhodnutím komise musí být autor podnětu či stěžovatel seznámen písemnou formou nejpozději do 7 kalendářních dnů po zasedání komise.

1.8.Veškeré náklady spojené s činností komise hradí zaměstnavatel, který se rovněž zavazuje, že členům OS KOVO pro práci v této komisi bude poskytnuto pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu s náhradou mzdy ve výši jejich průměrného výdělku.

PŘÍLOHA Č. 2 - MZDOVÁ DOHODA

1. MZDA

1.1.Úprava tarifů, procento individuálního navý šení hodinové tarifní mzdy a úprava základní měsíční mzdy smluvní u THP zaměstnanců je řešeno v této Mzdové dohodě , která je součástí této kolektivní smlouvy.

1.2.Tato Mzdová dohoda nabývá platnosti dnem jejího podpisu a účinnosti od 1.1.2023

do 31.12.2023.

1.3.S účinností od 1. 1. 2023 dojde k plošnému navýšení tarifní tabulky uvedené v platném vnitřním předpisu zaměstnavatele o 5.5%

1.4.Zaměstnavatel se zavazuje s platností od 1.1.2023 upravit základní měsíční mzdy smluvní u zaměstnanců THP kategorie sjednané ve mzdovém ujednání plošně o 4,5 %. Uvedený mzdový vývoj je dohodnut za před pokladu, že nedojde ke změně stávajících právních předpisů ve vztahu ke mzdám.

1.5.Mzdy jednotlivých zaměstnanců THP mohou být dále upraveny na základě individuální dohody mezi zaměstnancem a zaměs tnavatelem , bez ohledu na rozsah úpravy základní měsíční mzdy uvedený v předchozí větě.

1.6.Do plošné úpravy měsíční mzdy smluvní s platností od 1.1. 2023 nespadají THP zaměstnanci, kterým byla mzda v roce 2022 individuálně upravena s podmínkou nulového nárůstu k 1.1.2023.

1.7.Mzdová dohoda neupravuje smluvní mzdy vedení společnosti a zaměstnanců kategorie CBT.

1.8.Příděl bodů do benefitní kafeterie činí 6000 bodů pro jednoho zaměstnance pro rok 2023 .

Dne 10.11.2022

Ko le k t iv n í s m lo u va uzavřená mezi a ZO OS KOVO zastupující zaměstnance příslušného zaměstnavatele - 2023

Datum zahájení: → 2023-01-01
Datum ukončení: → 2025-12-31
Název odvětví: → Průmyslová výroba
Název odvětví: → Výroba strojů a zařízení
Věřejný/soukromý sektor: → V soukromém sektoru
Uzavřeny (kým):
Název společnosti: → 
Název odborových svazů: → 

NEMOC A INVALIDITA

Opatření týkající se návratu do práce po dlouhé nemoci, např. léčba rakoviny: → Ne
Placené menstruační volno: → Ne
Plat v případě invalidity následkem pracovního úrazu: → Ne

ZDRAVÍ, BEZPEČNOST A LÉKAŘSKÁ PÉČE

Sjednaná lékařská péče: → Ano
Sjednaná lékařská péče pro příbuzné: → Ne
Sjednaný příspěvek na zdravotní pojištění: → Ne
Sjednané zdravotní pojištění pro příbuzné: → Ne
Sjednaná zdravotní a bezpečnostní opatření: → Ano
Sjednané zdravotní a bezpečnostní školení: → Ano
Poskytnutý ochranný oděv: → Ano
Pravidelné nebo roční lékařské prohlídky nebo návštěvy poskytnuté zaměstnavatelem: → Ano
Monitorování pohybového zatěžování na pracovištích, profesních rizik a/nebo vztahu mezi prací a zdravím: → Professional risks, Employee involvement in the monitoring
Finanční podpora na pohřeb: → Ne

OTÁZKY ROVNOSTI MUŽŮ A ŽEN

Stejný plat za práci stejné hodnoty: → Ano
Speciální odkaz na pohlaví při rovnosti platů: → Ano
Klauzule o diskriminaci v práci: → Ano
Stejné příležitosti pro povýšení žen: → Ne
Stejné příležitosti pro školení a přeškolení žen: → Ne
Zaměstnanec odborů pro rovnost pohlaví na pracovišti: → Ne
Klauzule o sexuálním obtěžování v práci: → Ne
Klauzule o násilí v práci: → Ne
Speciální volno pro pracovníky, kteří jsou objektem domácího násilí nebo hrubosti ze strany intimního partnera: → Ne
Podpora pro zaměstnankyně s postižením: → Ne
Monitorování rovnosti pohlaví: → Ne

PRACOVNÍ SMLOUVY

Odstupné po 5 letech v zaměstnání (procento měsíčního platu): → 100 %
Odstupné po jednom roce v zaměstnání (procento měsíčního platu) →  %
Zaměstnanci pracující na částečný úvazek vyloučeni z ustanovení: → Ne
Ustanovení o zaměstnancích pracujících na částečný úvazek: → Ne
Učni vyloučeni z ustanovení: → Ne
Brigádníci/studentské práce vyloučeni z ustanovení: → Ne

PRACOVNÍ HODINY, PLÁNY A DOVOLENÉ

Pracovní hodiny za týden: → 37.5
Maximum přesčasů: → 8.0
Placená zákonná dovolená: → 25.0 dny
Placená zákonná dovolená: → 5.0 týdny
Sjednané období odpočinku v délce alespoň jednoho dne za týden: → Ne
Maximální počet nedělí/státních svátků, během kterých může zaměstnanec pracovat: → 
Placené volno pro aktivity odborů: → 4.6 dny
Ustanovení o flexibilní pracovní smlouvě: → Ano

MZDY

Mzdy definované na základě mzdových tabulek: → Yes, but there are only indices (no wages)
Úpravy kvůli rostoucím životním nákladům: → 

Narůst mzdy:

Nárůst mzdy: → 5.5 %
Nárůst mzdy od: → 2023-01

Prémie za večerní nebo noční práci:

Prémie za večerní nebo noční práci: → 110 % základní mzdy
Prémie pouze za noční práci: → Ano

Prémie za práci v neděli:

Prémie za práci v neděli: → 110 %

Stravenky:

Příplatek poskytnutý na jídlo: → Ano
→  za jídlo
Právní pomoc zdarma: → Ne
Loading...