E3
KOLEKTIVNÍ SMLOUVA
Město Litvínov,
zastoupené starostkou města Mgr. Kamilou Bláhovou
a tajemnici MěÚ Litvínov Ing. Evou Hojdarovou,
(dále jen ,,zaměstnavatel")
na straně jedné
a
na straně druhé
Základní odborová organizace
odborového svazu státních orgánů a organizací zaměstnavatele,
zastoupená předsedou Bc. Ladislavem Strkáčem, DiS.,
(dále jen ,,odborová organizace")
(dále také jen ,,smluvní strany")
se shodly na znění Kolektivní' smlouvy pro
období od 1. ledna 2022 do 31. prosince 2022
takto
Kolektivní smlouva obsahuje:
l. Všeobecná ustanoveni
||. Pracovněprávní problematika a péče
o zaměstnance/zaměstnankyně
Ill. Pracovněprávní nároky a podmínky
lV. Platy
V. SociálnI podmínky zaměstnanců/zaměstnankyň
Vi. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
VIl. výchovná a vzdělávací činnost
Vlll. Tvorba, čerpání a hospodaření se sociálním fondem
lX. Závěrečná ustanovení
Příloha:
1. Zásady hospodařeni s prostředky přidělenými do sociálního
fondu
2
l. Všeobecná ustanovení
1. Kolektivní smlouvou se obě smluvní strany zavazuji, vycházejíce z ustanovení platných
předpisů o postavení a vzájemných vztazích obou smluvních stran, k plnění úkolů, jak jsou
uvedeny v následujicích částech, včetně vyjmenovaných příloh.
2. Tato Kolektivní smlouva upravuje práva v pracovněprávních vztazích, jakož i vzájemné
vztahy mezi odborovou organizací a zaměstnavatelem. Ustanovení této Kolektivní smlouvy
platí pro všechny zaměstnance/zaměstnankyně v základním pracovním poměru, dle
podmínek jednotlivých ustanovení Kolektivní smlouvy, popř. Zásad hospodaření
s prostředky přidělenými do SociálnIho fondu.
3. Při uzavíránI Kolektivní smlouvy, v případech kolektivních sporů o plnění závazků z této
Kolektivní smlouvy vyp|ývajĹcÍch a při změnách této Kolektivní smlouvy, obě strany
vycházejí z platného znění zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání,
z ustanovení platného znění zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen ZP),
z ustanovení platného znění zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii (dále jen ZOOP)
a z ustanovení platného znění zákona č. 89/2012, Sb., občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů.
4. Závazky v Kolektivní smlouvě,
zaměstnancům/zaměstnankyním nároky
pracovněprávní, mzdové nebo jiné právní
stupně, jsou neplatné.
které by případně zaručovaly
v menším rozsahu, než je zaručují
předpisy nebo kolektivní smlouva vyššího
5. Zaměstnavatel se zavazuje k podpoře činnosti odborové organizace a k vytváření
podmínek pro jejich nezbytnou provozní činnost podle § 277 ZP, a to zejména:
5.1. podle provozních možností poskytne pro nezbytnou činnost odborové organizace
místnost s odpovÍdajícím vybavením, dále poskytne k využití kancelářskou techniku (tj.
telefon, kopírovací stroj, výpočetní techniku apod.),
5.2 přispěje na úhradu nezbytných provozních nákladů, uhradí náklady spojené
s kolektivním vyjednáváním a rovněž uhradí náklady spojené s kontrolou bezpečnosti
práce,
5.3 umožní členům/členkám orgánu odborové organizace činnost v odborném hnutí
poskytováním pracovního volna v nezbytně nutném rozsahu s náhradou platu
ve výši průměrného výdělku ve smyslu § 203 odst. 2 písm. a) až C) ZP, a to z důvodu
obecného zájmu, jedná-li se o výkon funkce v souvislosti s vedením agendy:
5.3.1 stÍžnostľ, připomínek a námětů zaměstnanců/zaměstnankyň,
5.3.2 problematiky bezpečnosti práce a hygieny při práci a ochrany životního
prostředí,
5.3.3 účasti na zasedání a školení odborových orgánů v rozsahu max. 5 pracovních
dnů v kalendářním roce, nebráni-li tomu vážné provozní důvody.
6. Zaměstnavatel bude u členů/členek odborové organizace zabezpečovat výběr odborových
členských příspěvků formou srážek z platu a tyto odvádět na účet odborové organizace.
Tyto srážky budou prováděny na základě dohody o srážkách z platu uzavřené mezi
odborovou organizaci a jeho/jejím členem/členkou.
7. Odborová organizace zastupující zaměstnance/zaměstnankyně, bude vstřícná k zájmům
a potřebám zaměstnavatele a svoji činnost bude organizovat tak, aby pokud možno
nenarušovala zaměstnavatelem stanovenou pracovni dobu nebo jiné stanovené pracovni
povinnosti.
8. Odborová organizace bude dbát na dodržování ustanovení ZP, zákona číslo 312/2002 Sb.,
o úřednÍcÍch územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění
3
b b f " ¶é ť
pozdějších předpisů (dále jen ZOU), ustanovení platného znění ZOOP a ustanovení
ostatních pracovněprávních předpisů, včetně platových předpisů a právních předpisů
o bezpečnosti o ochraně zdraví při práci a o zaměstnanosti.
9. odborový orgán bude zvát zástupce zaměstnavatele na členské schůze odborové
organizace.
II. Pracovněprávní problematika a péče o zaměstnance/zaměstnankVně
1. Povinnosti a práva zaměstnanců/zaměstnankyň jsou konkrétně vymezeny ve směrnici
Pracovní řád zaměstnavatele a ve směrnici Pracovní řád Městské policie Litvínov, které
byly. projednány a schváleny odborovou organizaci. Pracovněprávní vztahy se řídI ZP,
ZOU, touto Kdektivní smlouvou a dalšími obecně závaznými právními předpisy.
2. Zaměstnavatel předloží odborové organizaci v dostatečném předstihu před vydáním,
změnou či novelizacI k odsouhlasenI tyto Pracovní řády a k předchozímu projednání další
vnitřní předpisy upravujÍcÍ ostatní práva a povinnosti v pracovněprávních vztazích.
3. Zaměstnavatel bude odborovou organizaci informovat o nově vzniklých pracovních
poměrech (§ 38 odst. 3 ZP) a o rozvázaných pracovních poměrech (§ 61 odst. 5 ZP), a to
vždy k termínu 30.6. a 31.12. běžného roku.
4. Rozvázáni pracovního poměru se zaměstnancem/zaměstnankyní výpovědí podle § 52 ZP
nebo okamžitým zrušením podle § 55 ZP, projedná zaměstnavatel předem s odborovým
orgánem. V případě jeho nesouhlasného stanoviska zaměstnavatel svůj názor znovu
posoudí. Jde-li o člena/členku odborové organizace podle § 61 odst. 2 ZP, je
zaměstnavatel povinen k podání výpovědi nebo okamžitému zrušení pracovního poměru
požádat odborovou organizaci o předchozí souhlas.
5. Převedení zaměstnance/zaměstnankyně na jinou práci podle § 41 ZP a § 11 ZOÚ,
projedná zaměstnavatel s odborovým orgánem v okamžiku, kdy s takovým opatřením
zaměstnanec/zaměstnankyně nesouhlasí. V případě nesouhlasného stanoviska
odborového orgánu zaměstnavatel svůj názor znovu posoudí.
6. Zaměstnanci/zaměstnankyni, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí
danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až C) ZP nebo dohodou
z týchž důvodů, náleží odstupné v souladu s ustanovením § 67 ZP a další odstupné dle
§ 13 ZOÚ. Uvedené rozvázání pracovního poměru projedná zaměstnavatel s odborovým
orgánem před předáním výpovědi zaměstnanci/zaměstnankyni.
7. Strážníkovi městské policie náleží při ukončeni pracovního poměru podle § 48 odst.1 písm.
a) nebo b) ZP anebo podle § 48 odst. 2 ZP a splnění dalších stanovených podmínek ZOOP
odchodné ve výši dle ustanovení § Ba odst. 5 tohoto zákona.
8. Pokud zaměstnanec/zaměstnankyně po skončeni pracovního poměru nastoupí opět do
zaměstnání u dosavadního zaměstnavatele před uplynutím doby určené podle násobků
průměrných výdělků, z nichž byla odvozena výše odstupného, je povinen/povinna vrátit
vyplacené odstupné nebo jeho poměrnou část.
9. Zaměstnavatel poskytne zaměstnancům/zaměstnankyním náhrady cestovních výdajů
v souladu s vnitřním předpisem o cestovních náhradách při pracovních cestách.
10. Čerpáni dovolené zaměstnanců/zaměstnankyň v příslušném kalendářním roce bude
prováděno podle rozvrhu čerpání dovolených vytvořených jednotlivými odbory úřadu
a odsouhlasených odborovým orgánem v souladu s § 217 ZP do 30.04. příslušného roku.
U Městské policie Litvínov bude čerpání dovolené zaměstnanců/zaměstnankyň
v příslušném kalendářním roce prováděno podle rozvrhu čerpání dovolených vytvořených
a odsouhlasených odborovým orgánem v souladu s § 217 ZP do 31.03. příslušného roku.
4
Při určení rozvrhu čerpání dovolené je nutno přihlížet k provozním důvodům
zaměstnavatele a k oprávněným zájmům zaměstnance/zaměstnankyně.
11. Zaměstnanci/zaměstnankyně Městského úřadu Litvínov jsou povinni/povinny vyčerpat
dovolenou na kalendářní rok, popř. její poměrnou část, v roce, ve kterém nárok vznik!.
Nevyčerpaný zůstatek dovolené lze převádět do dalšího kaiendářnIho roku pouze
v odůvodněných případech (dlouhodobá nemoc, ošetřováni člena rodiny, neodkladné
pracovní úkoly) a po předchozím schválení tajemnicí Městského úřadu Litvínov.
12. Zaměstnavatel Městská policie Litvínov, převede dovolenou v hodinách do dalšího
kalendářního roku pouze ve výjimečných případech, a to na základě písemné žádosti
svého zaměstnance/zaměstnankyně. výjimečným případem se rozumí odůvodněná
překážka v práci na straně zaměstnance/zaměstnankyně nebo naléhavé provozní důvody
na straně zaměstnavatele. Převedené hodiny musí být vyčerpány nejpozději do 31. března
nás|edujÍcÍho roku.
13. Zaměstnavatel poskytne, na základě písemné žádosti zaměstnance/zaměstnankyně,
matkám s dětmi do 15 let a osamělým otcům, vedle dovolené další neplacené volno k péči
o dítě, zejména v době školních prázdnin. Za tuto dobu poskytnutého neplaceného volna
si zaměstnanec/zaměstnankyně uhradí zdravotní pojištění v souladu se zákonem.
Ill. Pracovněprávní nároky a podmínkV
1. Práva a povinnosti zaměstnanců/zaměstnankyň vymezují pracovněprávní předpisy a další
vnitřní předpisy, zejména Pracovní řád, Organizační řád, Zásady hospodaření s prostředky
přidělenými do sociálního fondu a tato Kolektivni smlouva.
2. Pracovní doba je doba, v níž jsou zaměstnanci/zaměstnankyně povinni/povinny vykonávat
pro zaměstnavatele stanovenou práci. Pracovní doba u organizace je pevná a pružná,
bližší podmínky upravuje Pracovni řád Městského úřadu Litvínov a Pracovní řád Městské
policie Litvínov. Začátek a konec směny u městské policie, tj. část týdenní pracovni doby
bez práce přesčas, je stanoven rozvrhem pracovních směn, vydávaném pro každý
kalendářní rok Pokynem velitele městské policie. Začátek a konec pracovni doby v rámci
organizace, jakož i její úpravu, projedná zaměstnavatel s odborovým orgánem. V případě
nesouhlasu odborového orgánu bude návrh na úpravu pracovní doby zaměstnavateli
vrácen zpět k přezkoumání.
3. Zaměstnancům/zaměstnankynim pracujíchn v pracovní době nepřetržitě s kamerovým
systémem a pracujíckn nepřetržitě v pracovní době s PC se poskytne bezpečnostní
přestávka v délce min. 5-10 minut po každých dvou hodinách nepřetržité práce, v souladu
s § 89 ZP. Tato přestávka se započítává do pracovní doby.
ranní směny 40 hodin týdně, délka pracovní doby pro zaměstnance/zaměstnankyně
s dvousměnným režimem činí 38,75 hodin týdně. u strážníků hlídkové služby Městské
policie Litvínov, zaměstnanců/zaměstnankyň střežících majetek a veřejný pořádek ve
městě, vrátných na ubytovně UNO a zaměstnanců/zaměstnankyň Odboru nakládáni
s majetkem, úsek Středisko zimní stadion s nepřetržitým pracovním režimem, činí délka
pracovní doby 37,5 hodin týdně.
5. Dnem pracovního klidu je pro zaměstnance/zaměstnankyně pracující na ranní směny
sobota, neděle, nebo státem uznaný svátek. Pro zaměstnance/zaměstnankyně pracující
v nepřetržitém směnném provozu (strážníci zařazeni v hlídkové službě Městské policie
Litvínov, zaměstnanci/zaměstnankyně střežící majetek a veřejný pořádek ve městě,
vrátní/vrátné na ubytovně UNO, zaměstnanci/zaměstnankyně Odboru nakládání
s majetkem, úseku Středisko zimní stadion - vrátný/vrátná, strojník-ledař, pomocný ledař,
zaměstnanci/zaměstnankyně úseku kanceláře starosty - průvodci/průvodkyně) je dnem
5
pracovního klidu doba, kdy nevykonávají pracovní činnost v rámci harmonogramu směn
na daný měsíc.
6. Zaměstnavatel umožní zkrácení pracovni doby na písemnou žádost
zaměstnance/zaměstnankyně, především matkám a osamělým mužům pečujÍcÍm alespoň
o jedno dítě do 15 let věku, zaměstnancům/zaměstnankynim pečujíckn o osoby vyžadujÍcÍ
zvláštní péči, dále zaměstnancům/zaměstnankynim se ZPS, pokud tomu nebrání vážné
provozní důvody organizace. Zaměstnanci/zaměstnankyni náleží plat odpovidajÍcÍ jeho/jeji
odpracované době.
7. V souladu s ustanovením § 95 ZP, upravujÍcÍho možnost nařIzenI pracovni pohotovosti,
může zaměstnavatel po zaměstnanci/zaměstnankyni požadovat pracovní pohotovost, jen
jestliže se o tom se zaměstnancem/zaměstnankyni dohodne (např. i formou popisu
pracovní činnosti, jmenováním do krizového štábu apod.), a to v případech, kterými jsou
zejména:
7.1 mimořádné události (např. živelná pohroma, nouzový stav, válečný stav,
povětrnostní kalamity, dopravní nebo průmyslové nehody apod.),
7.2 potřeby zajištění dodržování veřejného pořádku v obcích při akcích, na kterých se
mohou ve větším rozsahu vyskytnout snahy o narušení veřejného pořádku,
7.3 potřeby zajištění provozuschopnosti počítačové sítě zaměstnavatele,
7.4 zabezpečení objektů zaměstnavatele,
7.5 zajištění plněni úkolů orgánů sociálně právni ochrany dětí, zakotvených
v příslušných ustanoveních platného znění zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-
právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
z vážných provozních důvodů. celkový rozsah práce přesčas nesmí činit v průměru vÍce
než 8 hodin týdně v období, které může činit nejvýše 52 týdnů po sobě jdoucích, tj.
maximálně 416 hodin v kalendářním roce. Zaměstnanci/zaměstnankyni, kterému/které
přís|ušÍ příplatek za vedeni podle § 124 ZP, je plat stanoven s přihlédnutIm k případné
práci přesčas v rozsahu 150 hodin v kalendářním roce.
9. Pokud zaměstnavatel požaduje na zaměstnanci/zaměstnankyni náhradu jÍm/jÍ způsobené
škody, která je vyšší než 1.000,- KČ, je zaměstnavatel povinen tento požadavek, včetně
obsahu dohody o způsobu náhrady škody, předem projednat s odborovou organizací,
v souladu s vnitřní směrnicí o náhradách škody.
IV. PIat'y
1. Platové poměry zaměstnanců/zaměstnankyní se řidI platným vnitřním platovým předpisem
zaměstnavatele, předem projednaným s odborovou organizaci a dalšími obecně
závaznými právními předpisy.
2. Termínem výplaty platu je nejpozději 10. den nás|edujÍcÍho kalendářního měsíce
po měsíci, ve kterém vznikl zaměstnanci/zaměstnankyni nárok na plat nebo na některou
jeho složku, případně na náhradu platu. Připadne-li tento den na den pracovního klidu,
přesouvá se tento termín na nejbližší pracovní den před 10. dnem.
3. Zaměstnavatel vyplácí pIat bezhotovostním převodem na účet
zaměstnance/zaměstnankyně v případě, že byla se zaměstnancem/zaměstnankyní
uzavřena dohoda o zasi|ání platu na platební účet, v ostatních případech mu/jí plat vyplatí
v hotovosti v pokladně úřadu.
4. Na písemnou žádost zaměstnance/zaměstnankyně, doručenou v dostatečném časovém
předstihu před požadovanou výplatou, bude plat, popř. přiměřená záloha, splatná během
6
dovolené na zotavenou, vyplacena před nástupem na dovolenou. Při skončení pracovního
poměru vyplatí zaměstnavatel zaměstnanci/zaměstnankyni na jeho/její žádost pIat,
odstupné nebo odchodné, splatné za měsíční období v den skončení pracovního poměru,
jestliže to umožňuje technika výpočtu platu, jinak mu/ji poskytne přiměřenou zálohu.
neschopným/neschopnou, přÍs|UšÍ náhrada platu dle zákona o nemocenském pojištění,
v platném znění, v době prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní
neschopnosti náhrada platu, a to ve výši 60 % průměrného redukovaného výdělku a od
data, který je v souladu se zákonem o nemocenském pojištění.
Zaměstnanci/zaměstnankyni, kterému/které byla nařízena karanténa, přís|uší od 1. dne
karantény náhrada platu ve výši 60 % průměrného redukovaného výdělku. Tato náhrada
platu přÍsluši za dny, které jsou pro zaměstnance/zaměstnankyni pracovními dny, a za
svátky, za které jinak přÍs|uší náhrada platu nebo se mu/jí plat nekrátí.
6. Kontrolu práce neschopného/neschopné zaměstnance/zaměstnankyně bude vykonávat
pověřený/pověřená zaměstnanec/zaměstnankyně Městského úřadu Litvínov
a pověřený/pověřená zaměstnanec/zaměstnankyně Městské policie Litvínov. Poruší-li
zaměstnanec/zaměstnankyně v období prvních 14 kalendářních dnů v pracovní
neschopnosti povinnosti, tj. stanovený režim dočasně práce neschopného/neschopné
zdržovat se v místě pobytu a dodržovat dobu a rozsah povolených vycházek, vyhotoví
pověřený/pověřená zaměstnanec/zaměstnankyně zaměstnavatele o zjištěném porušení
povinností písemný záznam s uvedením skutečností, které znamenají porušení tohoto
režimu. Při takovémto zjištění porušeni může následně zaměstnavatel přiměřeně snížit
náhradu platu ode dne zjištěni porušení povinností práce neschopného/neschopné.
7. S účinností od 01.07.2017 poskytne zaměstnavatel zaměstnancům/zaměstnankyním
navýšení platů o 10 % a od 01.01.2019 potom o další 3 % ze základního platového tarifu
každého jednotlivého zaměstnance/zaměstnankyně dle Přílohy č. 2 k Nařízení vlády
č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve
znění pozdějších předpisů, a to jako ocenění náročné, neustále se svým rozsahem
rozšiřující a současně vysoce kvalifikované práce.
V. Sociální podmínky zaměstnanců/zaměstnankVň
1. Zaměstnancům/zaměstnankyním jsou poskytovány vždy při pracovních a životních
příležitostech nás|edujÍcÍ odměny:
1.1 při dosažení 20 let zaměstnání v organizaci částka ve výši 4.000,- KČ
1.2 při dovršení 50 let věku částka ve výši 3.000,- Kč
1.3 při prvním skončení pracovního poměru po přiznání invalidního důchodu pro invaliditu
třetího stupně nebo při prvním skutečném odchodu do starobního důchodu
částka ve výši 3.000,- kč
2. Pracovnělékařskou službu poskytuje zaměstnancům/zaměstnankyním zařazeným
u zaměstnavatele do městského úřadu MUDr. Zdeňka Šteflíková, Podkrušnohorská
poliklinika, úl. Žižkova 151, 436 01 Litvínov. Pracovnělékařskou službu poskytuje
zaměstnancům/zaměstnankyním zařazeným u zaměstnavatele do městské policie MUDr.
Helena Špinková, Hamerská 257, 435 42 Litvínov. O případných změnách v poskytování
pracovnělékařských služeb bude zaměstnavatel zaměstnance/zaměstnankyně průběžně
informovat.
3. Zaměstnavatel poskytne zaměstnanci/zaměstnankyni na jeho/její písemnou žádost
pracovní volno bez náhrady mzdy při ošetřování nemocných členů rodiny, na které se
nevztahuji úlevy zakotvené v ZP (vedle druhu osobních překážek v práci, jmenovitě
7
uvedených v nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných
důležitých osobních překážek v práci, ve znění pozdějších předpisů).
4. S účinností od 01.01.2021 poskytne zaměstnavatel zaměstnanci/zaměstnankyni placené
zdravotní a sociálnI (,,indispoziční") volno v rozsahu maximálně 6 pracovních dnů
v kalendářním roce, tj. 3 kalendářní dny v po|o|etí, bez možnosti převodu do dalšího po|o|eti
nebo roku.
Zaměstnanci náleží za toto zdravotní a sociální (tzv. ,,indispoziční") volno úhrada 100 %
platu. Čerpání ,,indispozičního" volna není posuzováno jako odpracovaný den při výpočtu
nároku na dovolenou. Bližší podmínky čerpáni ,,indispozičního" volna upravuje Pracovní řád
Městského úřadu Litvínov a Pracovní řád Městské policie Litvínov.
5. S účinností od 01.07.2017 poskytne zaměstnavatel finanční benefit na ošatné a úpravu
zevnějšku zaměstnancům/zaměstnankynim určeným k organizaci a vlastnímu provádění
občanských, svatebních a jiných společenských obřadů, kteří se těchto akcí skutečně
zúčastňují. Příspěvek ve výši 800,- Kč/osoba/měsic náleží
zaměstnancům/zaměstnankyním, kteří/které nečerpají mateřskou a rodičovskou
dovolenou.
Tajemnice úřadu je oprávněna seznam zaměstnanců/zaměstnankyň, kteří/které se podňí
na svatebních, občanských a jiných společenských obřadech, průběžně aktualizovat.
6. Zaměstnancům/zaměstnankyním, kteři/které při výkonu svých činností zabezpečují agendu
při přestupkovém řIzení ve věci pořádku ve státní správě, pořádku v územní samosprávě,
veřejného pořádku, občanského soužití a majetku a při přestupkovém řízení ve věcech
bezpečnosti a plynulosti silničního provozu na úseku dopravy a silničního hospodářství a
správních řízeních souvisejÍcÍch, poskytne zaměstnavatel příplatek k platu ve výši 1.000,-
Kč/měsíc.
7. V rámci vytváření podmínek pro slad'ování profesního a rodinného života a vytváření
lepších podmínek pro zaměstnance s povinnostmi k rodině nebo při vyhlášených
opatřeních k zamezení šIření pandemických chorob zaměstnavatel umožní práci z domova,
tzv. ,,home office". Práci z domova umožní zaměstnavatel zaměstnancům/zaměstnankyním
v odůvodněných případech, pokud to zvláštní charakter jejich práce umožňuje. V tomto
případě zaměstnanec/zaměstnankyně v dohodnutém čase nepracuje na pracovišti
zaměstnavatele, ale podle dohodnutých písemných podmínek pro něj vykonává sjednanou
práci mimo pracoviště zaměstnavatele.
8. V době práce z domova je zaměstnanec/zaměstnankyně povinen/povinna dodržovat
veškeré zásady bezpečnosti práce. V případě úrazu je zaměstnanec/zaměstnankyně
povinen/povinna umožnit zaměstnavateli dostavit se na místo vzniku pracovního úrazu k
prošetřeni podmínek jeho vzniku. Po dobu práce z domova je
zaměstnanec/zaměstnankyně povinen/povinna zdržovat se v místě, kde mu byla práce
určena a musí být trvale dostupný/dostupná prostřednictvím e-mailu nebo telefonicky.
Dohodnuté podmínky práce z domova jsou součásti ,,Dohody o výkonu práce (,,home
office") mimo pracoviště zaměstnavatele".
VI. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
1. Zaměstnavatel zabezpečí vhodné pracovní podmínky pro své
zaměstnance/zaměstnankyně a bude dbát na dodržování bezpečnostních předpisů
a předpisů protipožární ochrany.
2. Zaměstnavatel provede jedenkrát ročně prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a požární ochrany (dále jen ,,BOZP a PO") na všech pracovištích po dohodě s odborovou
organizaci, v souladu s ustanovením § 108 odst. 5 zp. S výsledky prověrky a přijatými
opatřeními k odstraněni zjištěných závad seznámí odborovou organizaci.
8
3. Školení zaměstnanců/zaměstnankyň o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP
a PO bude zaměstnavatel zajišt'ovat ve stanovených termínech dle přIslušných ustanovení
zp a jiných právních předpisů, zaměřených na BOZP a PO. Školení řidičů/řidiček
z povolání a řidičů/řidiček referentských vozidel bude prováděno lx ročně péčí
zaměstnavatele.
4. Osobní ochranné pracovni prostředky, mycí, čistící a dezinfekční prostředky, případně
ochranné nápoje bude zaměstnavatel zaměstnancům/zaměstnankyním bezplatně
poskytovat v souladu s platnými hygienickými normami a dle ,,Seznamu rizik",
zpracovaného na základě vyhodnocení rizik v konkrétních podmínkách zaměstnavatele,
směrnice tajemníka o ,,Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků"
a příslušné směrnice Městské policie Litvínov.
5. Zaměstnavatel bude průběžně zabezpečovat úklid kanceláří, chodeb, WC a dalších
společných prostor, včetně doplňovánI toaletních potřeb.
6. Zaměstnavatel písemně pověří vedoucího/vedoucÍ zaměstnance/zaměstnankyni
k oprávnění provádění zjištění o požití alkoholu nebo jiných návykových látek
zaměstnanci/zaměstnankyněmi.
7. Ke zlepšení péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci zaměstnavatel poskytne
ohroženým zaměstnancům/zaměstnankyním očkováni proti ,,Hepatitis A"
a v odůvodněných případech ,,Hepatitis B" z prostředků zaměstnavatele.
vii. výchovná a vzdělávací činnost
1. S odvoláním na § 227 až 235 ZP zaměstnavatel, v souladu se svými potřebami, zabezpečí
odborný rozvoj zaměstnanců/zaměstnankyň, zejména jejich zaškolení
a zaučení, průběžné vzdělávání, prohlubovánI kvalifikace, proh|ubování znalostí
a odborných vědomostí poskytnutím pracovních úlev a hmotného zabezpečení
v potřebném rozsahu.
2. Zaměstnavatel, v souladu s ustanovením § 17 až § 21 zoú, zajistí průběžné vzdělávání
úředníků/úřednic a v souladu s ustanovením § 4e zoop zajistí odbornou způsobilost
strážníků. V návaznosti na vyčleněné finanční prostředky umožní jejich účast na
krátkodobých kurzech, seminářích a školeních obsahově souvisejících s jejich pracovní
náplní. Zaměstnavatel povede evidenci o účasti zaměstnanců/zaměstnankyň na
vzdělávacích akcích.
VIII. Tvorba, čerpání a hospodaření se sociálním fondem
1. Zaměstnavatel, spolu s odborovou organizaci, se zavazují využívat prostředků sociálního
fondu (dále jen ,,SF") účelně a v souladu s přijatými ,,Zásadami hospodaření s prostředky
přidělenými do SF" pro daný rok. Rozpočet a zásady SF jsou nedílnou součástí této
Kolektivní smlouvy (příloha č. l).
2. Tvorba SF je dána součtem zůstatku SF k 31.12. předchozího roku, přídělem z rozpočtu
běžného roku, splátkami sociálni výpomoci a případnými dary. Prostředky sociálnIho fondu
jsou každoročně schvalovány v rámci schvalování rozpočtu města na daný rok
Zastupitelstvem města Litvínova.
3. SF je určen zaměstnancům/zaměstnankynim v pracovním poměru k zaměstnavateli
a uvolněným členům/členkám zastupitelstva města. Přiznaný, ale nevyčerpaný příspěvek
nelze zaměstnancům/zaměstnankyním převádět do dalšího roku.
4. Na poskytnutí příspěvku ze SF není právní nárok.
9
lX. Závěrečná ustanovení
1. Ko|ektivní smlouva se ve všech oblastech řídí vztahy vzájemné spolupráce, ustanoveními
ZP, zákona o koiektivnim vyjednáváni a dalších prováděcích předpisů.
2. Nároky vyp|ývajÍcÍ z Kolektivní smlouvy zaměstnanci/zaměstnankyně uplatňujI
a uspokojují jako ostatní nároky z pracovního poměru.
3. V jednáních, týkajících se plnění Kolektivní smlouvy, zastupuje zaměstnavatele starostka
města, tajemnice městského úřadu a předseda odborové organizace zaměstnavatele nebo
jiný pověřený čIen/členka závodního výboru.
4. Kolektivní smlouva se stává podpisem obou stran pro obě smluvní strany závaznou
na dobu v této smlouvě stanovenou.
5. Kolektivní smlouva nabývá platnosti a účinnosti dnem 01.01.2022 a uzavírá se na dobu
do 31.12.2022. Zásady hospodařeni s prostředky do SF budou nově sjednávány
a uzavírány jako příloha ke KolektivnI smlouvě v případě schválených zásadních změn
tohoto dokumentu.
6. Obě smluvní strany se zavazuji v průběhu platnosti Kolektivni smlouvy jednat, na návrh
jedné z nich, o změně, doplnění nebo prodlouženi této smlouvy dle dikce zákona číslo
2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, v platném znění.
7. Přňohou Kolektivní smlouvy jsou ,,Zásady hospodaření s prostředky přidělenými do SF".
Litvínov, d ' O, 12. 2021
Mgr. Kamila Blá ová
starostka města itvínov
- ~-
... Ladislav Strkáč, DiS.
předseda odborové organizace
l
Ing. Eva HoÍdarová
tajemnice MěÚ Litvínov
10